Markkinoinnin vuosikello – miten se tehdään?

Markkinoinnin suurimpia haasteita yrityksille on suunnitelmallisuuden puute. Markkinointi helposti jää taka-alalle, kun tulee muita asioita hoidettavaksi. Markkinoinnin vuosikello helpottaa sisältöjen suunnittelua ja tuottamista. Aikataulutettu suunnitelma ja kalenteriin kirjatut sisällöt auttavat suunnitelmassa pysymistä ja tavoitteidesi saavuttamista.

Strategia ohjaa konkreettista suunnitelmaa

Markkinoinnin vuosikello on hyvä malli rakentaa vuosisuunnitelma markkinoinnillesi.
Vuosikellon tekeminen kannattaa aloittaa pienellä mietintähetkellä. Tähän kannattaa ottaa kaveriksi aikaisemmin laadittu markkinoinnin strategia, jonka avulla palautat kirkkaasti mieleen, mihin olet menossa, mitä haluat markkinoinnillasi saavuttaa ja ketkä ovat potentiaalisia asiakkaitasi. Ennen varsinaisen suunnitelman tekemistä mieti siis seuraavat asiat, strategia edellä:

1. Missä kanavissa markkinoit? Kanavia on lukemattomia, joten valitse strategiaasi sopivimmat.

2. Mitä välineitä käytät markkinoinnissa? Mieti kaikki nettisivuista ja käyntikorteista toimitilasi sijaintiin ja sisustukseen.

3. Kuinka paljon markkinointiin käytetään resursseja? Mieti, kuka tekee ja mitä ja mikä on budjettisi vuosi- ja kuukausitasolla. Mikä on oman työaikasi hinta eli kannattaako markkinointia tehdä itse vai ostaa palveluna?

Näin markkinoinnin vuosikello rakentuu

Kun näihin kysymyksiin on vastattu, aloita varsinaisen vuosikellon rakentaminen. Voit tehdä sen haluamaasi muotoon, esimerkiksi excel-taulukoksi tai ympyräksi. Merkitse kuukaudet ja mahdollisesti viikot ylös. Kannattaa ottaa myös oikea kalenteri avuksi ja ottaa sieltä ylös erilaiset juhlapäivät ja muut päivämäärät, joita voisit hyödyntää sisällöissäsi. Vuosikellon voi tehdä myös kerrallaan esimerkiksi puolelle vuodelle.

Kun runko on valmis, ala kirjaamaan suunnitelmaasi markkinoinnin toimenpiteitä. Merkitse sinne, mitä tehdään milloinkin ja kuka tästä on vastuussa. Voit ottaa koko yrityksen mukaan suunnitteluun ja toteutukseen ja jakaa suunnitelman niin, että kaikki voivat sitä muokata. Päätä, mihin jokaisen kuukauden budjetti käytetään.

Kun markkinointisi runko on valmis, voit aloittaa tuottamaan sisältöjä niin pitkälle, kuin pystyt. Tällöin ei pääse syntymään paniikkia, että pitäisi julkaista, mutta sisällöt eivät olekaan valmiina. Tietenkään kaikkea ei voi tehdä etukäteen, mutta esimerkiksi aikaa kestävät blogikirjoitukset voi tehdä valmiiksi.

Muista olla myös joustava

Vaikka markkinoinnin vuosikello on hyvä väline suunnitteluun ja pitää markkinointisi käynnissä, kannattaa siihen suhtautua myös tietyllä rentoudella. Liian orjallinen suunnitelman tuijottaminen ei anna yrityksesi elää hetkessä ja tarttua ajankohtaisiin aiheisiin. Muutokset ovat nykypäivänä nopeita, joten muista olla myös alati hereillä ja antaa markkinoinnin suunnitelmasi hengittää muutoksen mukana. Etukäteen tuottamasi ajattomat sisällöt eivät vanhene, vaan voit käyttää niitä myöhemminkin markkinoinnissasi.

Me autamme mielellämme markkinoinnin suunnittelussa. Lue palvelumme sisällöstä lisää täältä.

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: