10 vinkkiä onnistuneen yritysblogin ylläpitoon ja hienosäätöön

Pitäisikö yrityksesi sivuille perustaa blogi? Tai onko sellainen jo perustettu, mutta blogi ei päivity säännöllisesti syyn x, y tai z takia? Yritysblogin säännöllisellä päivittämisellä on monta hyötyä. Sen tarkoituksena on vahvistaa yrityksen asiantuntijakuvaa potentiaalisten asiakkaiden ja muiden sidosryhmien keskuudessa, ja tuottaa kiinnostavaa sisältöä asiakkaillesi ja potentiaalisille sellaisille. Lisäksi ahkerasti päivittyvä blogi parantaa yrityksesi sivujen Google-näkyvyyttä. Keräsimme Kuplilla 10 kohdan listan oleellisia asioita, joita yritysblogia aloittaessa tai blogia paremmaksi kehittäessä kannattaa ottaa huomioon.

 

1. Keksi oivaltava nimi, jolla personoit blogisi.

Esimerkiksi meillä Kuplilla oli alusta asti selvää se, että emme halua blogimme nimen olevan ”Kuplin blogi”, vaan jotain persoonallisempaa. Onneksi tovin kestänyt sanaleikittely tuotti lopulta tulosta, ja ”#PuheKuplilla” lanseerattiin Kuplin blogin viralliseksi nimeksi!

2. Julkaise säännöllisesti.

Aktiivisesti päivittyvä yritysblogi antaa aktiivisen kuvan myös itse yrityksestä, kun taas kerran kahdessa kuukaudessa päivittyvä blogi ei anna kovin hyvää kuvaa. Kupli suosittelee blogin päivittämistä vähintään kerran viikossa.

3. Suunnittele aiheet ja julkaisuajankohdat etukäteen.

Blogipostausten säännöllinen julkaisu ei saisi jäädä ainakaan aiheiden keksimisestä kiinni. Ota siis joskus kunnolla aikaa pelkästään sille, että kirjoitat ylös mielenkiintoisia aiheita ja suunnittele kalenteriin, milloin päivität blogia. On paljon helpompaa ryhtyä hommiin kun on aiheita, joista valita. Parhaassa tapauksessa ylös kirjoittamisen jälkeen aiheet jalostuvat mielessäsi ja pääset kirjoittamisessa vauhtiin helpommin kuin arvaatkaan.

4. Tarkista, että blogitekstiesi ulkoasu houkuttelee lukemaan.

Onko fontti sopivan kokoista? Onko fontti tarpeeksi selkeää ja helppolukuista? Etenkin pitkiin postauksiin olisi lisäksi hyvä saada edes jotakin visuaalista. Visuaalisia elementtejä ei kuitenkaan saisi olla liikaa, jotta kuvat eivät vie turhaan huomiota tekstistä. Kuvien ohella muita tekstin elävöittämiskeinoja ovat esimerkiksi listat ja kaaviot.

5. Otsikoi informatiivisesti.

Otsikosta tulee käydä selkeästi ilmi se, mitä teksti käsittelee. Parasta on, jos saat informaation lisäksi otsikkoon ripauksen jotakin, joka herättää klikkaamaan tekstin auki.

6. Seuraa aikaasi ja alaasi.

Mitä alalla tapahtuu? Mitä kiinnostavaa on käynnissä? Uudesta tiedosta kannattaa aina ammentaa tekstejä, joihin voi yhdistää vanhaa tietämystä aiheesta.

7. Tuota ajoittain juuri sinun yrityksestäsi kertovaa sisältöä.

Pelkästään ajankohtaisen informaation jakaminen voi jättää lukijalta kylmäksi sen, ketä yrityksen työntekijät oikeastaan ovat, joten ajoittain kannattaa julkaista myös yrityksestä ja sen työntekijöistä kertovia tekstejä. Hyviä postausaiheita voivat olla esimerkiksi mielenkiintoisten uratarinoiden kertominen tai työntekijöiden esittelyt. Todelliset ihmiset ja tarinat tuovat yritystä lähemmäksi asiakasta.

8. Tarkista, että postaukset ovat mobiilioptimoituja.

Yhä useampi selaa ja lukee blogeja puhelimella tai tabletilla, joten mobiililuettavuuden on oltava myös kunnossa.

9. Älä kirjoita liian vaikeasti.

Monesti asiantuntijablogeissa voi olla kompastuskivena se, että hyvin spesifistä asiasta kirjoitetaan liiankin vaikeasti sellaisella jargonilla, jota ei ymmärrä tasan kukaan muu kuin juuri saman alan osaaja. Aihetta selkeämmin auki kirjoittamalla voit saada myös aiheesta tietämättömän lukijan ja potentiaalisen asiakkaan kiinnostumaan tekstistä ja sitä kautta yrityksestäsi.

10. Oikolue tekstisi.

Tätä ei voi tarpeeksi painottaa: edes erityisen kiinnostavaa sisältöä ei jaksa lukea, jos oikeinkirjoitus, pilkut ja muut kielioppiasiat ovat päin honkia. Myös liian pitkät lauseet tai vaikea kirjoitustyyli voi haitata lukemista.

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Tarjoamme mahdollisuutta ulkoistaa yritysblogisi kirjoittaminen meille kokonaan tai osittain. Mikäli itse haluat tuottaa tekstisisällön, mutta kaipaat oikolukijaa ja tekstin muokkausta asiakkaita kiinnostavampaan muotoon, Kupli auttaa myös siinä. Ota yhteyttä!

 

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka kadottaa liian usein ajantajun
sosiaalisessa mediassa seikkaillessaan ja suunnittelee romaaniinsa
kohtauksia tosielämästä inspiroituneena
.
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: