3 asiaa, jotka on otettava huomioon sisältömarkkinointia aloittaessa

Hyvät uutiset alkuun: sisältömarkkinointi on edullinen tapa hankkia näkyvyyttä ja kohottaa yrityksen asiantuntijaprofiilia potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa, mikäli sitä tekee oikein. Huono uutinen on se, ettei hyvän ja erottuvan sisällön tuottaminen ole niin helppoa ja yksinkertaista kuin voisi kuvitella, ja sitä suunniteltaessa on otettava monta asiaa huomioon. Hyvän sisällön pitäisi olla informatiivista ja asiakaskuntaasi palvelevaa ja heille lisäarvoa tuottavaa, jotta saat asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat palamaan sivuillesi tai sitoutumaan kanaviisi. Perinteisiä esimerkkejä sisällöstä ovat videopätkät tai blogikirjoitukset, ja uudempia sisältömarkkinointitapoja ovat Snapchat tai livevideot Facebookissa.

1. Mikä on kohderyhmäsi, ja mikä heitä kiinnostaa?

Ensimmäinen asia on tietysti miettiä tarkasti, ketkä ovat asiakkaitasi ja potentiaalisia asiakkaitasi, mikäli se on vielä epäselvää. Sen jälkeen on pohdittava ja kartoitettava, mistä potentiaalinen asiakaskuntasi on kiinnostunut ja mistä he haluavat tietoa. Kartoita myös, mitä kilpailijasi tarjoavat ja yritä luoda vieläkin enemmän potentiaalisten asiakkaittesi tarpeisiin liittyvää sisältöä. Hyvä sisältö on helposti jaettavaa sekä kiinnostavaa. Hyvän sisällön tulisi tarjota asiakkaalle uutta tietoa heitä kiinnostavista aiheista, laittaa ajattelemaan, tai viihdyttää katsojaa tai lukijaa. Mieti siis tarkkaan, mikä kiinnostaa yrityksesi kohderyhmää, jotta voit tarjota heille parasta mahdollista sisältöä.

2. Mene sinne, missä kohderyhmäsi on

Breaking news: ei riitä, että sisältösi on hyvää, vaan sitä on osattava julkaista oikeassa kanavassa, jotta se tavoittaa asiasta kiinnostuneet. Kohderyhmän tuntemisen lisäksi siis kohderyhmän somekäyttäytymisen ymmärtäminen on elintärkeää. On täysin turhaa jakaa loistavaa ja informatiivista sisältöä Snapchatiin, jos kohderyhmäsi on yli 50-vuotiaat naiset, jotka eivät Snapchatia ole vielä ottaneet omakseen. Kärjistetysti sanottuna, turha julkaista autoharrastajien fb-ryhmässä sisustuskuvia, vaikka ne kuinka upeasti tehtyjä ja hyviä vinkkejä sisältäviä olisivatkin – kohderyhmäsi ei ole siellä.

3. Mittaa sisältösi kiinnostavuutta ja kehitä sisältöäsi

Nyt oletkin jo saanut vietyä hyvät sisältösi oikeisiin kanaviin, hienoa. Seuraavana onkin sitten vuorossa mittaus jatkotoimenpiteitä ja kehitystä varten. Mitkä blogipostauksesi ovat saaneet eniten lukijoita tai jakoja? Mitkä videot saavat tykkäyksiä? Herättääkö joku aihe suurta keskustelua? Mistä Instagram-kuvista tykätään eniten, entä Facebook-postauksista? Millaisten postauksen jälkeen seuraajia tai tykkääjiä katoaa? Analytiikkaa voi ja kannattaa käyttää opasteena parempien sisältöjen kehittämiseen, kun tiedät mistä seuraajasi pitävät ja kiinnostuvat, ja mistä taas eivät. Painota hyväksi havaittuja, tykättyjä sisältöjä, mutta uskalla kokeilla kepillä jäätä uusien sisältömahdollisuuksien kanssa. Saatat saada uusia henkilöitä löytämään sivullesi, mutta tasaisen laadukas ja jatkuva sisältö saa potentiaaliset kiinnostuneet jäämään ja palaamaan. Mittaaminen ja kehittäminen ovat avain hyvään sisältömarkkinointiin ja sen jalostumiseen aina parempaan suuntaan.

Lähde rohkeasti kokeilemaan ja kehittämään!

Sisältömarkkinointi palvelee parhaimmillaan molempia osapuolia eli yritystä ja potentiaalista asiakaskuntaa. Yritys saa kiinnostavalla sisällöllä kävijöitä sivuilleen ja vahvistaa brändikuvaansa, ja asiakkaat saavat informaatiota ja ajateltavaa heitä kiinnostavista aiheista. Julkaise pääosin yrityksesi toimialaan liittyvää, varmaa ja laadukasta sisältöä suunnitelmallisesti ja säännöllisesti oikeissa kanavissa, mutta uskalla myös ajoittain tarjota muutakin kuin perinteisen varmaa sisältöä. Sisältömarkkinoinnin ideana ei ole mainostaa tai myydä, vaan onnistuneella, kiinnostavalla ja koukuttavalla sisällöllä sitouttaa asiakkaita.

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Kuplilta saat kaiken, mitä digimarkkinointiisi ja näkyvyytesi kasvattamiseen tarvitset!

 

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka kadottaa liian usein ajantajun
sosiaalisessa mediassa seikkaillessaan ja suunnittelee romaaniinsa
kohtauksia tosielämästä inspiroituneena
.
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: