3+1 syytä, miksi Facebook-markkinointisi ei toimi

Yrityksesi tekee pitkäjänteisesti markkinointia Facebookissa, jakaa sisältöä, tekee mainoskampanjoita, järjestää kilpailuja, suunnittelee ja toteuttaa. Silti tuntuu, että voisi mennä paremmin ja Facebook-markkinointi saisi tuottaa enemmän tulosta. Missä on vika?

1. Kohdennat väärin

Facebookissa, kuten kaikessa muussakin markkinoinnissa, kohdentaminen on kaiken a & o. Hyväkin markkinointi on turhaa, jos se ei löydä kohderyhmäänsä. Kannattaa siis miettiä vielä kerran: onko Facebook-markkinointi kohdennettu oikeille kohderyhmille? Lisäksi kannattaa seurata mainosten statistiikkaa: minä viikonpäivinä mainosta klikataan eniten?

2. Mainostat liian pienellä budjetilla

Facebook antaa nykyään melko vähän orgaanista näkyvyyttä, eivätkä päivitykset näy orgaanisesti läheskään kaikkien seuraajien feedillä ilman rahallista panostusta. Tottakai. Facebook on bisnestä ja siellä tietysti halutaan, että yritykset käyttävät rahaa markkinointiin. Mitä enemmän euroja laitat mainontaan, sitä enemmän näkyvyyttä ja kattavuutta päivityksesi ja mainoksesi saavat.

3. Mainoksesi ja postauksesi ovat tylsiä

Kolmas syy on kahta ensimmäistä ikävämpi: entä jos sekä boostatut postaukset että erilliset mainoskampanjat ovat vain niin epäkiinnostavia, että ne eivät houkuttele klikkaamaan sivulle ja lukemaan lisää? Tämän vuoksi mainoskampanjoinnissa kannattaa testata erilaisia mainoksia, jotta näkee, mikä yleisöön puree parhaiten. Kannattaa myös seurata, minkälaiset postaukset saavat aikaan eniten reagointia, näkyvyyttä ja tykkäyksiä.

+ 1 Vika ei olekaan markkinoinnissa

Syynä Facebook-markkinoinnin tuloksettomuuteen voi olla myös täysin markkinoinnista riippumaton. Yrityksesi verkkosivuille saattaa tulla Facebookin kautta riittävä määrä oikeita kävijöitä, mutta tässä vaiheessa jotain menee pieleen. Onko verkkosivusi ulkoasu kunnossa? Onko sieltä helppo ottaa yhteyttä? Jos kyseessä on verkkokauppa, onko siellä riittävästi kokoja ja ostoprosessi kokonaisuudessaan helppo? Tässä vaiheessa huonosti suunnitellut verkkosivut tai puutteellinen verkkokauppa nujertavat potentiaalisen ostajan kiinnostuksen.

Yksinkertaistettuna: tee kiinnostavaa markkinointia oikealle kohderyhmälle ja käytä siihen riittävästi mainoseuroja. Tämä on huomattavasti helpommin sanottu kuin tehty.

 Ja muista: ennen kuin markkinoit ja yrität saada kävijät verkkosivuillesi, muista varmistaa, että verkkosivuillasi on ulkoasu ja yhteydenottomahdollisuudet kunnossa, jotta asiakkaan tie ei tyssää ainakaan siihen.

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Tarjoamme myös sisältöstrategioita, sisältösuunnitelmia ja sisällöntuotantoa yrityksellesi. Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka kadottaa liian usein ajantajun
sosiaalisessa mediassa seikkaillessaan ja suunnittelee romaaniinsa
kohtauksia tosielämästä inspiroituneena
.
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: