Oli kyseessä sitten yrityksen, vaikuttajan tai vain harrastuksekseen kirjoittavan yksityishenkilön blogi, halutaan blogin lukijamäärää yleensä kasvattaa. Kokosimme viisi keinoa, joiden avulla yritysblogin lukijamäärät saadaan nousuun.

Menestys ei yleensä tule helpolla, joten blogin lukijamäärä saadaan kasvuun kovalla ja aktiivisella työllä!

1. Kirjoita lukijoitasi kiinnostavista aiheista

Blogin lukijamäärä saadaan kasvuun, kun sen sisältö kiinnostaa aidosti lukijoita. Mitkä asiat alallanne siis ovat pinnalla? Mitä asiakaspalvelustanne kysytään usein? Mitä aiemmin julkaistuja blogipostauksianne on viime aikoina luettu paljon? Blogissa kannattaa nostaa esille niitä asioita, jotka selvästi kiinnostavat mahdollisia lukijoita ja asiakkaita. Asiassa on kuitenkin pysyttävä ja pidettävä mielessä yritysblogin tehtävä markkinointinne osana. Pinnalla olevien aiheiden etsinnässä voi auttaa myös optimointia varten tehtävä avainsanatutkimus.

2. Optimoi hakukoneita ajatellen

Jos tahdot, että uudet lukijat löytäisivät blogisi hakukoneista, kannattaa miettiä, millä hakusanoilla ja missä yhteyksissä tekstisi kannattaisi nousta esille. Usein suosituimmat hakusanat eivät ole aivan niitä, joita itse voisi olettaa, siksi omat avainsanaideansa kannattaa testata jollakin tätä tarkoitusta varten suunnitellulla työkalulla. Esimerkiksi Googlen avainsanojen suunnittelija on kätevä, löydät sen Ads-tilisi Työkalut ja asetukset -valikosta. Jos sinulla ei ole Google Ads -tiliä, kannattaa kokeilla esim. Ubersuggest-nimistä työkalua.

Jos hakukoneoptimointi ei ole tuttua, pääset alkuun tällä blogijutulla. Suosittelemme lukemaan tarkemmin myös avansanatutkimuksesta.

3. Jaa tekstisi sosiaalisessa mediassa

Jos käytät useamman tunnin blogitekstin kirjoittamiseen ja muotoiluun, miksi jättää uurastus siihen, että saat sen julkaistua? Linkki uuteen blogijulkaisuun kannattaa laittaa jakoon sosiaalisessa mediassa, jotta mahdolliset lukijat voisivat sen huomata entistä helpommin. Jos yrityksellä ei ole sometilejä, joilla linkit voisi jakaa, voi blogille perustaa omankin tilin. Kanavat valitaan sen mukaan, missä kohdeyleisö oletettavasti liikkuu.

Yleisimmistä somekanavista parhaiten toimivat tietenkin ne, joista linkityksen voi tehdä suoraan kustakin julkaisusta. Näitä ovat esim. Facebook, LinkedIn ja Twitter. Instagramkin sopii blogin lukijoiden sitouttamiseen, blogilinkin voi antaa profiilin kuvaustekstissä.

4. Pysy aktiivisena

Älä unohda lukijoitasi! Säännöllisyys auttaa saamaan blogin lukijamäärät kasvuun, säännöllisyydessä puolestaan auttaa suunnitelmallisuus. Blogin julkaisusuunnitelmaa varten voi kerätä hyviä aiheita vaikkapa avainsanatutkimuksen ja yhteisten ideointihetkien avulla. Tämän jälkeen päätetään, mitkä aiheet nostetaan esille ja milloin. Jos blogiin kirjoittaa useampi henkilö, jaetaan suunnitteluvaiheessa myös vuorot.

Blogitekstejä voi kirjoittaa varastoon silloin, kun siihen on aikaa ja inspiraatiota. Tekstit kuitenkin julkaistaan aikataulun mukaisesti, jottei kävisi niin, että blogi on aktiivisena hetken aikaa ja jää sitten unholaan.

5. Sitouta lukijat

Kun olet saanut lukijan blogiisi, pyri saamaan hänet sinne myös uudestaan! Lukijan sitouttamiseen voi käyttää erilaisia keinoja uusien blogijulkaisujen tilaamiseen, kuten helposti tilattavaa sähköpostimuistutusta, rss-syötettä jne. Eri blogialustat tarjoavat tähän yleensä valmiita ratkaisuja. Sähköpostimuistutus voi olla järjestelmän lähettämä automaattinen viesti tai vaihtoehtoisesti itse kirjoittamasi uutiskirje, joka lähetetään tilaajille säännöllisesti. Tästä hyvä esimerkki on Kuplin oma #PuheKuplilla-uutiskirje, joka kokoaa kuukauden luetuimmat blogijutut kerran kuussa lähetettävään viestiin. Voit tilata kirjeemme mm. tämän sivun oikeasta laidasta tai lopusta.

Lukijoiden sitouttamisessa tärkeitä ovat myös sosiaalisen median kanavat. Muista siis antaa blogistasi linkit niihin kanaviin, joissa uusista blogipostauksista voi saada tiedon, jotta aiheesta kiinnostunut lukija voi mennä niitä seuraamaan.

Blogin lukijamäärä ja myynti kasvuun

Hyvin toteutetun yritysblogin lukijamäärän kasvu tuo lisää kävijöitä verkkosivuillenne muutenkin, ja parhaimmillaan se auttaa teitä saavuttamaan markkinointinne tavoitteet aiempaa helpommin.

Jotta kaikkien yritysblogin pyörittämiseen liittyvien asioiden oppiminen ja muistaminen ei kävisi liian raskaaksi, voi sen ulkoistaa markkinointitoimistolle.

Kupli on kokenut kumppani niin sisältöjen suunnittelussa, tuottamisessa, optimoinnissa, levittämisessä kuin verkkosivustojen ja blogialustojen luomisessakin. Ota yhteyttä, niin katsotaan, miten saisimme teidänkin bloginne lukijamäärän kasvuun!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: