Yleisesti markkinoinnin maailmaa voidaan kuvata hyvin sekavaksi kokonaisuudeksi, joka on jatkuvasti altis kehitykselle ja muuttuville maailmatilanteille, ja jossa kuka tahansa voi olla niin kesämökin laiturilla kuin ruokakaupan jonossa kohtaamisissa erilaisten brändien kanssa.

Kuplin tiimi kohtaa usein tilanteita, joissa meiltä kysytään vinkkejä markkinointiin tyylillä ”mikä on paras tapa tehdä markkinointia?” ja ”mitä meidän brändin pitäisi tehdä?’’
Näihin vastauksiin ei ole useinkaan kovin lyhyttä vastausta, koska mahdollisuuksiahan markkinoinnissa on lukemattomia.

Monilta tahoilta löytyy kuitenkin näihin kysymyksiin edes jokin sortin näkemys. Myös Kuplin tiimissä kaikilla on omat mielipiteensä ja toisiaan täydentävät näkemykset niin markkinointiin, parhaimpiin kampanjatoteutuksiin kuin brändeihin. Me Kuplilla halusimmekin koostaa yhteen jokaiselta tiimiläiseltä yhden näkemyksen toimivan ja tehokkaan markkinoinnin tueksi!

Vinkki 1: Ajattele markkinointia kokonaisuutena

”Ajattele markkinointia aina kokonaisuutena ja varmista että kaikella, mitä tehdään, on jokin tavoite ja että toimenpiteet sopivat kokonaisuuteen. Markkinointia ei pitäisi koskaan nähdä yksittäisinä toimenpiteinä tai kampanjoina, joita tehdään joskus ja jouluna. Yksittäiset suunnitellut kampanjat tuovat lisämausteen muuten toimivaan kokonaisuuteen.”

Suvi Asikainen, osakas ja perustaja

Vinkki 2: Tunteile, kosketa ja houkuttele

”Me kaikki teemme päätöksiä ja valintoja usein omien tunteiden ja tuntemuksien pohjalta jokapäiväisessä arjessa. Tämän vuoksi koen, että markkinoinnissa yleisesti tulisi pyrkiä tilaan, jossa se herättää aitoja tunteita sekä vahvistaa tunnesidettä vastaanottajan kanssa. Miksi siis et houkuttelisi ja koskettaisi omaa kohderyhmääsi tunteiden kautta vahvistaaksesi omaa asemaasi?”

Henna Viertoma, projektipäällikkö

Vinkki 3: Perusta harkiten, hyödynnä tehokkaasti

”Somekanavat pitää perustaa harkiten, jotta niistä yksikään ei jäisi käyttämättömäksi. Harvoin tai ei koskaan päivittyvä somekanava ei anna yrityksestä hyvää kuvaa. Kanavia perustettaessa on siis mietittävä tarkkaan omat resurssit, sovittava tehtävänjaosta sekä tehtävä strategia ja suunnitelma sille, mitä kullakin somekanavalla halutaan saavuttaa ja miten se tapahtuu.”

Tiia Moilanen, markkinoinnin suunnittelija

Vinkki 4: Panosta visuaalisen ilmeen yhtenäisyyteen

”Yhtenäinen visuaalinen ilme vahvistaa kuvaa laadukkaasta toiminnasta ja lisää vetovoimaisuutta. Se voimistaa sanomaa sekä oman henkilöstön keskuudessa, että organisaatiosta ulospäin. Brändivärejä ja fontteja on tärkeää käyttää kaikessa yrityksen markkinoinnin ja viestinnän materiaaleissa.”

Aino Korpinen, graafinen suunnittelija

Vinkki 5: Toteuta uteliaasti yhteistyössä

”Tee rohkeasti omaa juttua. On turha yrittää miellyttää kaikkia, vaan sisällössä kannattaa vetää rohkeasti omaa linjaa. Keskustele asiakkaiden ja työkavereiden kanssa, tutki omia toimintatapoja ja konsultoi ammattilaisia – etsi yhteistyöllä uteliaasti sitä, että mikä se ”oma juttu” on.”

Milla Koskivirta, WordPress-osaaja

Kuplilla toteutuksiin saa aina mukaan monta erilaista asiantuntijaa, näkemystä sekä vakuuttavaa osaamista. Me Kuplilla olemme monipuolinen kumppani niin pitkäjänteiseen markkinoinnin kehittämiseen kuin projektiluontoisiin uudistuksiin tai kampanjoihin. Ota yhteyttä tai tutustu palveluihimme täältä!

Henna Viertoma
Projektipäällikkö
henna.viertoma@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: