Kiiressä ja paineessa markkinoinnille riittää monesti vain vasen käsi ja silloin tehdään myös pieniä virheitä helpommin. Jotta markkinointisi rullaisi kevyesti kesälläkin, tarkista, että ainakin näiden yleisten virheiden osalta omatuntosi on puhdas.

1. Tavoite puuttuu

Tavoitteen asettaminen markkinoinnille selkeyttää toimintaasi. Ilman kirkasta päämäärää homma menee helposti ympäriinsä hosumiseksi ja hankaloittaa markkinointisi menestyksen arviointia. Tavoitetta asettaessa markkinointiin ja muualle, kannattaa miettiä, onko tavoitteesi SMART-mallin mukaisia: Specific, Measurable, Attainable, Relevant ja Time-bound.

2. Toiminnasta uupuu suunnitelmallisuus ja systemaattisuus

Markkinointisuunnitelma on yksi tärkeimmistä markkinoinnin työkaluista. Suunnittele ainakin sisältösi päälinjat ja aikataulut etukäteen. Ole realisti ja mitoita markkinointisi toimenpiteet oman aikataulusi mukaan, jotta pystyt myös noudattamaan suunnitelmaasi. Suunnitelman avulla ratkeaa myös systemaattisuuden ongelma: suunnitelmaa seuraamalla markkinointisi ei aaltoile vuoroveden mukana, vaan pysyy osana jatkuvaa tekemistä työmäärästä riippumatta.

3. Markkinointia ei mitata tai mitataan vääriä asioita

Mittaaminen – ei siitä pääse yli eikä ympäri. Ilman mittaamista ja tuloksien analysointia, markkinointisi perustuu mututuntumaan. Aseta markkinoinnillesi selkeät tavoitteet ja mittaa ja testaa sisältöjesi toimivuutta tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Jos kaipaat apuja mittaamiseen, lue aikaisempi kirjoitukseni sisältömarkkinoinnin mittaamisesta.

4. Kaikkea kaikille

Luovu heti kättelyssä ajatuksesta, että voit olla kaikkea kaikille. Yhä enemmän puhutaan kohdentamisen tärkeydestä, ja kohdentaminen onkin yksi digimarkkinoinnin nousevista trendeistä ja kilpailuvalteista. Mieti siis tarkkaan, kenet haluat tavoittaa ja suunnittele sisältösi heitä varten. On turha käyttää resursseja markkinoidakseen jokaiselle suomalaiselle vauvasta vaariin, kun pienemmällä budjetilla ja tarkalla kohdennuksella tavoitat ne ihmiset, jotka oikeasti ostavat.

5. Mainostat ja unohdat sisältömarkkinoinnin merkityksen

Viimeiseksi vielä päivän tärkein tärppi: sisältömarkkinointi ja mainonta eivät tarkoita samaa. Sisältömarkkinointi tarkoittaa asiakkaalle lisäarvon tuottamista hyödyllisellä tai viihteellisellä sisällöllä, esimerkiksi blogien, videoiden tai ohjeiden muodossa. Sisältömarkkinointi vahvistaa asiantuntijan asemaasi ja laskee mahdollisten asiakkaiden kynnystä ostaa sinulta. Sisältömarkkinointi on nykyään digimarkkinoinnin kulmakiviä – tuotteesi tai palvelusi suoraviivaisella tuputtamisella tuskin pääset kovin pitkälle.

Mietipä tätä: kauppakeskuksen standilla seisova myyjä pysäyttää sinut, ojentaa tuotetta ja käskee sinua ostamaan sen. Ostatko? En minäkään. Myyjän on ensin johdateltava sinut ostoprosessissa siihen pisteeseen, että olet valmis ostamaan, ennen kuin ehdottaa kauppojen tekemistä. Sama pätee markkinointiin – älä siis vain heiluttele ”Osta nyt!” -kylttejä, vaan kuljeta asiakkaat laadukkaiden sisältöjen avulla kohti ostopäätöstä.

 

Päivi Ruokolainen
Junior Copywriter
Päivi on Kuplin Junior Copywriter,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: