Ilman graafista ohjeistoa visuaalinen viestintä saattaa muuttua nopeastikin epäjohdonmukaiseksi ja materiaalien yhtenäisyys kärsii. Ohjeiston tärkein tehtävä on pitää yritysilme yhtenäisenä pakettina vaihtelevissa markkinointimateriaaleissa. Tarkoitus ei ole kuitenkaan viedä pois kaikkea suunnittelun vapautta. Hyvä ohjeisto ohjeistaa sopivasti, mutta ei rajoita luovuutta liikaa. Kokosimme kuusi syytä siihen, miksi teidänkin kannattaisi koota ohjeisto yrityksenne tai organisaationne käyttöön.

Graafisella ohjeistolla tarkoitetaan koottua ohjeistusta siitä, miltä yrityksen visuaalinen viestintä näyttää. Ohjeisto luo rajat sekä sisäiselle että ulkoiselle viestinnälle ja toimii ohjenuorana uusien projektien aloittamisessa. Ohjeisto voi olla kevyt tai kattava, riippuen täysin siitä, miten tarkasti yritys tahtoo visuaaliset säännöt määritellä.

1. Yhtenäisyyden säilyminen

Visuaaliseen ilmeeseen kuuluvat muun muassa logo, tunnusvärit, typografia ja graafiset elementit, kuten ikonit tai muut kuvitukset. Graafisessa ohjeistossa nämä määritellään tarkasti ja niiden käytöstä annetaan ohjeet, joiden avulla yhtenäisyys säilyy. Asiakkaalle on tärkeää pystyä hahmottamaan minkä yrityksen viestinnästä on kyse. Tällöin yhtenäisyyden merkitys korostuu.

2. Viestiminen helpottuu

Viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijoiden työ nopeutuu ja helpottuu, kun työskennellessä voi seurata valmista ohjeistusta. Jokaista markkinointimateriaalia ei tarvitse alusta asti suunnitella uudestaan, kun valmiit pohjat on kerran luotu.

3. Tunnusvärit eivät muutu matkan varrella

Ohjeistoon merkityt tarkat värikoodit helpottavat muistamaan, mitä värejä tulee käyttää. Mikäli yrityksesi ulkopuolinen henkilö, esimerkiksi freelance-graafikko, tuottaa materiaaleja, on hänellekin helpompi työskennellä valmiiden värikoodien puitteissa.

4. Yleisfiilis

Millaiset valokuva tai kuvitusaiheet sopivat juuri sinun yrityksellesi? Millaiset taas eivät sovi? Nämä seikat voi määritellä graafiseen ohjeistoon yksityiskohtaisestikin, mikä helpottaa kuvia valitsevien henkilöiden työtä ja auttaa määrittelemään millainen yleisfiilis yrityksestäsi lähtee ulospäin.

5. Tarjoaa inspiraatiota

Tyhjästä ideapankista on vaikeaa nyhjäistä. Valmis graafinen ohjeisto tarjoaa pohjan kaikelle visuaaliselle viestinnälle, myös silloin kun ei ole aivan varma mistä aloittaa. Valmiit ohjeet auttavat luomaan pohjat, joiden päälle uusien materiaalien ideointi käy kätevästi.

6. Yrityksen tunnistettavuus ja arvo

Brändi-ilmeen selkeä tunnistettavuus tuo lisäarvoa. Tasainen, aina laadukas ilme auttaa luomaan ammattimaisen ja luotettavan yleiskuvan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai nettisivuilla.

Lue lisää graafisen ohjeiston luomisesta ja muista visuaalisen suunnittelun palveluistamme sekä blogistamme. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Aino Korpinen

Aino Korpinen
Graphic Designer
aino.korpinen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: