A/B-testaus – kolme askelta onnistumiseen

A/B-testaus tarkoittaa, että vertaat kahden eri vaihtoehdon toimivuutta yhden muuttujan erolla. Voit testata esimerkiksi mainostasi niin, että luot siitä kaksi identtistä versioita, mutta vaihdat toiseen erilaisen kuvan. A/B-testauksella pystyt keräämään tietoa siitä, millainen sisältö toimii parhaiten kohderyhmäsi innostamisessa.

Mistä A/B-testaus kannattaa aloittaa?

A/B-testaus on helppo aloittaa vaikka Facebook- ja LinkedIn-mainoksilla. Näillä alustoilla on kätevä testata esimerkiksi erilaisten kuvien, toimintokutsujen tai sijoittelupaikkojen toimivuutta. Voit hyödyntää testausta myös sähköpostimarkkinoinnissasi kokeilemalla esimerkiksi kahta erilaista otsikkoa ensin pienemmällä ryhmällä, ja valita niistä toimivamman koko kohderyhmälle lähtevään kirjeeseen. Lisäksi lähetysajankohtaa kannattaa testailla, jotta tiedät, mihin aikaan lähetettyinä viestisi avataan parhaiten.

Kolme askelta A/B-testin tekemiseen

1. Ennen testauksen aloittamista mieti, mitä haluat tutkia eli määrittele testillesi hypoteesi. Saisitko enemmän klikkejä, jos mainoksesi kuvassa olisi ihmisiä maisemakuvan sijaan? Tai jos kysymyksen sijasta laittaisitkin otsikoksi suoran käskyn?

2. A/B-testaus perustuu siihen, että vaihdat vain yhtä muuttujaa muuten identtisissä versioissa. Voit testata oikeastaan mitä vain, kunhan testaat vain yhtä asiaa kerrallaan. Jos vaihdat useamman muuttujan, et voi tietää, mikä vaikutti tuloksiisi. Muista vielä kohdentaa testisi satunnaisesti kahdelle erilliselle joukolle: toinen versio on kohdennettu ryhmälle A ja toinen ryhmälle B.

3. Sitten tutkimaan tuloksia! Kumpi versioistasi tavoitti paremmin tavoitteesi? Saitko esimerkiksi enemmän klikkauksia kysymykseen vai suoraan käskyyn? Jos haluat jatkaa A/B-testausta, luo paremmin menestyneestä versiosta kopio, mutta vaihda tällä kertaa vaikka kuva. Näin voit optimoida mainostasi kierros kierrokselta toimivammaksi, ja kerätä paljon arvokasta tietoa kohderyhmäsi herättelemisestä. Testaamista kannattaakin tehdä jatkuvasti, jotta pysyt kärryillä kohderyhmäsi mieltymysten muutoksista ja sisältösi säilyvät mielekkäinä.

Ei muuta kun testailemaan!

 

Päivi Ruokolainen
Junior Copywriter
Päivi on Kuplin Junior Copywriter,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: