Aitoudelle on tilausta sosiaalisessa mediassa

Moni kaipaa nykyään viimeisen päälle editoitujen mainosten lisäksi aitoa sisältöä. Välillä on ihanaa katsoa ammattilaisten tuottamaa, upeaa sisältöä, mutta välillä on kiva nähdä ihan aitoa menoa – ainakin somessa.

Mitä aitoudella oikeastaan tarkoitetaan? Markkinoinnissa se voidaan nähdä nimenomaan alkuperäisenä, muokkaamattomana, kaunistelemattomana kuvana tai videona. Aito on todellista, ei siloteltua todellisuutta.

BeReal – aitoja, muokkaamattomia hetkiä

Kaukana on ne ajat ainakin meillä milleniaaneilla, kun jokainen ajatus päivitettiin Facebookiin ilman sen isompaa suodatinta. Myös Instagramin alkuperäinen ajatus oli se, että kuva julkaistaan ottohetkellä, (”insta”), mutta nykyään Instagramissa näkee pitkälle viilattuja feedejä. Näissäkään ei ole mitään vikaa, kanavan luonne on muuttunut, mutta Instagramin tilalle on noussut tarve saada kanava, jossa näkisi sitä aitoa elämää.

BeRealissa saat kerran päivässä ilmoituksen, jolloin kuva pitää ottaa juuri siltä hetkeltä, missä oikeasti olet. Jos hylkäät ensimmäisen kuvan ja otat sen uudelleen, kaverisi näkevät, että olet ottanut sen useamman kerran. Kaikki eivät ole puhelimen äärellä jatkuvasti, joten saat kyllä otettua kuvan myöhemminkin – siitä vain tulee ilmoitus, että lisätty esimrkiksi 2 tuntia myöhässä. Et pääse näkemään ystäviesi kuvia, jos et ole lisännyt omaasi. Oman kokemukseni mukaan on ollut yllättävän mielenkiintoista katsella aivan random-kuvia kavereiden päivistä. Nähtäväksi jää, saadaanko tästä jossain vaiheessa yrityskäyttöön hyödynnettävä versio!

UGC – käyttäjien aitoja kokemuksia

Vaikuttajamarkkinointi nousi aikoinaan esille siitä syystä, että ihmiset luottivat tuttujen naamojen suosituksiin. Nyt tämä luottamus on osittain hälventynyt, ja tiedetään että vaikuttajat ovat mainoskanava siinä missä naistenlehtikin – parhaat vaikuttajat toki mainostavat vain tuotteita, joihin itse uskovat, mutta jotkut kehuvat rahasta kaikkea.

UGC eli user-generated-content ei ole uusi juttu, mutta on TikTokin myötä alkanut kasvaa huimasti erityisesti Yhdysvalloissa.

Siinä käyttäjät itse tuottavat sisältöä suosikkibrändeistään. Tämä on aiemmin toiminut niin, että Instagramin tavallinen käyttäjä on napannut kivan kuvan ja tägännyt brändin siihen, brändi on nähnyt tämän ja luvan kysyttyään julkaissut sen omalla sivullaan. Tämä on ollut aitoa sisältöä, josta ei ole maksettu.

Nyt myös käyttäjät ovat ymmärtäneet, että siitä voi saada myös rahaa, jos yritys käyttää heidän kuvaansa. Nähtäväksi jää, vähentääkö tämä UGC-kuvien uskottavuutta.

Selvää on ainakin se, että tilausta sille on, että kuva- tai videomaailma tuotteesta ei ole pelkästään yrityksen itsensä tuottamaa. Moni kuluttaja haluaa ennen ostopäätöstä nähdä muiden kokemuksia aiheesta, esimerkiksi TikTok-videon muodossa.

Aitouden rinnalla on aina tilaa myös silotellulle sisällölle

Vaikka aitous on tärkeää, on edelleen paikka silotellulle sisällölle, joka herättää inspiroivia mielikuvia. Vai miksi muka Emily on Paris on niin suosittu? (Ei ainakaan sen markkinointitoimistotyöstä antaman aivan väärän kuvan perusteella. 😁)

Siksi, että se on silmäkarkkia, sen kautta pääsee katsomaan jonkun toisen luomaa, siloteltua maailmaa ja unohtamaan hetkeksi sen, että Pariisi ei ole pelkkää emilyinparisia. Keskittymään niihin mielikuviin, mitä se tarjoaa, parhaat palat Pariisista.

Molemmille on paikkansa – aitoudelle ja muokatulle sisällölle.

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: