”Kaksi minuuttia lähtöön!” Tennispalatsin pääsalissa kuhisee markkinoinnin ammattilaisten tähyillessä vapaata paikkaa kahvit ja bagelit käsissään. Mahtuu mukaan myös muutama innokas keltanokka ihmettelemään ja oppimaan konkareilta, allekirjoittanut mukaan lukien. Vihdoin salin mustista penkeistä lähes jokainen on saanut matkustajan ja käyntiin pyörähtää Aller Digitalist Smart Marketing Summit 2018 – Data Murtaa Markkinoinnin.

Toimialojen disruptointi

Ensimmäisenä lavalle astuu Aller Median toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä. Puhutaan toimialojen disruptoinnista eli vanhojen toimintatapojen korvaamisesta uusilla. Miten keksitään seuraava Amazon, Netflix tai Uber? Muistetaan kuitenkin, ettei disruptointi ole ainoa tapa olla innovatiivinen ja uudistua.

Aller Digitalist Smart Marketing Summit 2018

Aller Media kokeili jotain aivan muuta, ja teki Fifty-Sixty -lonkeroa. ”Paska idea”, mutta tarinassa on opetus: vaikka pitää etsiä uusia tapoja kehittyä, kannattaa pitää mielessä omat vahvuudet.

Pauli puhuu myös tulevaisuuden johtamisesta: ”Leaders, take note: The 21st century is a terrible time to be a control freak. Be ready to change.” Johtamisen merkitys kasvaa entisestään, sillä sitä ei tekoäly voi korvata.

GDPR ja datan käyttö

GDPR lähestyy, joten datasta puhuttaessa myös sen sääntely nousee esiin. Dinglellä on asiasta mielenkiintoista sanottavaa. Jos jättialustat, kuten Google, Amazon, Facebook ja Apple eivät voi myydä dataansa eteenpäin, sementoimme vain heidän valtansa ja luomme luonnollisen monopolin. Jos taas sääntelemme ihmisten datan keräämistä, heikennämme asiakaskokemusta. Sääntelyn kohdistuessa sisältöön ja brändien datan käyttöön voidaan kuitenkin luoda eettisesti kestävää dataa. Pääviestinä on, että datan käyttöä ei tule pelätä, vaan käytetään sitä oikein ja kohdennetaan rohkeasti jatkossakin.

IT, CX ja UX markkinoinnin työkaluina

Veikkauksen Suvituuli Tuukkanen maalailee tulevaisuuden markkinointia, jonka muutosprosessi on jo käynnissä. Markkinointiviestintään sijoitetaan vähemmän ja sen rooli kutistuu, kun esimerkiksi IT, CX ja UX nousevat tärkeämmiksi markkinoinnin työkaluiksi.

Veikkauksen Suvituuli Tuukkanen maalailee tulevaisuuden markkinointia, jonka muutosprosessi on jo käynnissä.

Asiakasymmärryksen kehittäminen datan avulla

Datan avulla kehitetään asiakasymmärrystä, jossa Kesko on ottanut jo harppauksen eteenpäin tutkiessaan suomalaisten kulutustottumuksia ja rakentaessaan niiden pohjalta viisi asiakastyyppiä. Ymmärtämällä datan avulla asiakkaita, voidaan palvella heidän tarpeitaan paremmin ja parantaa asiakaskokemusta sekä suunnitella ja kohdentaa tehokkaammin tuotteita ja palveluita juuri tiettyä ryhmää palveleviksi.

Markkinoinnin ja tekoälyn tulevaisuuden liitto

Katsomon edessä meille esittelee ajatuksiaan myös UPM, VV-autotalot ja Futures Platform. Innostavan ja datantäyteisen aamupäivän lopettaa Silo.AI esittelemällä markkinoinnin ja tekoälyn tulevaisuuden liittoa. Se voi oppia esimerkiksi luonnollisen kielen ja hahmottaa mistä asioista puhutaan samoissa yhteyksissä – esimerkiksi Donald Trumpin ja maahanmuuton keskusteluista tekoälyn analysoimat vektorit osoittavat voimakkaasti samaan suuntaan.

Silo.AI esittelee markkinoinnin ja tekoälyn tulevaisuuden liittoa

Kun väkijoukko purkautuu poristen ulos salista, päässä kuhisee tulevaisuuden jännittävät visiot ja mahdollisuudet, jotka ovat jo käytäntöä. Data murtaa markkinoinnin. Siinä murroksessa kannattaa olla mukana.

 

Päivi Ruokolainen
Social Media Trainee
Päivi on Kuplin Social Media Trainee,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: