Asiantuntijuus yritysblogissa – Päivin vinkit parempaan blogiin!

Oletko harkinnut yritysblogin pitämistä, muttet ole vielä tarttunut tuumasta toimeen? Vai takkuaako yritysblogin kirjoittaminen? Nyt on aika perehtyä yritysblogin ylläpitoon ja napata Päivin parhaat vinkit kirjoittamiseen! Ja vaikka olisitkin jo kirjoittanut blogia, saat varmasti uutta ajateltavaa näistä neuvoista.

Yritysblogin kirjoittaminen

Yritysblogi lisää parhaimmillaan yrityksen tunnettuutta ja edistää sidosryhmien välistä kommunikaatiota. Blogissa jaettujen vinkkien, kokemusten ja tiedon tuottaminen vaatii asiaan perehtymistä ajantasaisella ja ammatillisella otteella. Kirjoittamiseen tulisi asiasisällön lisäksi löytää mukaansatempaava ja asiallinen tyyli. Blogin jakaminen sosiaalisen median palveluissa taasen varmistaa näkyvyyden ja helpottaa kommentoimista ja jakamista entistä enemmän. Joko olet ryhtynyt tuumasta toimeen? Kuinka siis kirjoitetaan hyvä yritysblogi?

Kuplilla Päivi Ruokolaisella kynä pysyy kädessä ja yritysblogit syntyvät käden käänteessä. Lukaise tästä Päivin ajatuksia yritysblogin kirjoittamiseen ja nappaa lopusta vinkki hyvän blogitekstin tuottamiseen!

1. Miten välität asiantuntijuuden yritysblogissa?

Kun aloitan kirjoittamaan asiakkaalle blogitekstiä, aloitan aina perehtymällä asiaan huolellisesti. Etsin tietoa ja opiskelen aihetta, jotta faktat ovat varmasti kohdillaan. #PuheKuplilla-blogin teksteissä keskityn toki enemmän siihen, mitä tiedän itse aiheesta, mutta asiakkaiden toimialat vaativat sukellusta toiseen maailmaan. Faktojen lisäksi pyrin tuomaan tekstiin aina yrityksen oman näkökulman aiheesta sekä lisäämään käytännön esimerkkejä, jotka tuovat esille juuri kyseisen yrityksen asiantuntijuutta.

2. Miten yritysblogilla luodaan lisäarvoa asiakkaalle?

Ihmiset etsivät blogeista yleensä vastauksia kysymyksiinsä tai haluavat lukea jotain kiinnostavaa. Tärkeintä on siis aina miettiä, kenelle kirjoittaa. Mistä aiheesta tämä joukko haluaisi lukea? Mitä kysymyksiä heillä saattaisi olla toimialaan liittyen? Ympäripyöreät ja kohdentamattomat tekstit eivät kiinnosta ketään – lisäarvo muodostuu, kun on kiinnostavaa sanottavaa, joka puhuttelee kohderyhmää.

3. Mitä on mielestäsi tärkeintä huomioida blogia kirjoittaessa?

Yrityksen oma ääni. Kuten muussakin viestinnässä, blogiteksteissäkin kannattaa pitää kiinni oman brändin viestinnän tyylistä ja sävystä. Onko tyylinne pehmeä ja huoliteltu vai räiskyvä ja perinteisiä rajoja rikkova? Asiapitoisestakin aiheesta voi kirjoittaa monella tavalla. Anna yrityksesi persoonan näkyä myös aihevalinnoissasi!


Päivin vinkki:  Vinkkaa, opeta, naurata – bloggaamiselle ei ole yhtä oikeaa tapaa.

Ujuta sulavaksi osaksi tekstiäsi toimintakehotus tai ohjaa lukija tuotteesi tai palvelusi pariin. Monesti esimerkiksi tekstin loppuun pystyy helposti sujauttamaan kehotuksen ottaa yhteyttä tai lukemaan lisää ratkaisuistanne. Näin tekstistäsi kiinnostunut lukija voi helposti klikkailla sivustollasi eteenpäin ja kuljetat asiakasta ostopolulla.

 

Jos harkitset vielä yritysblogin pitämistä, lue seuraavaksi kirjoituksemme siitä, miksi kannattaa kirjoittaa yritysblogia.

 

Suvi Rosqvist

Suvi on Kuplin Social Media Specialist,
ja ottaa haltuun haasteen kuin haasteen.

suvi.rosqvist@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: