Avainsana-analyysi on avainasemassa, kun yritykset miettivät, millä sanoilla heitä haetaan Googlesta. Avainsana-analyysi onkin ensiarvoisen tärkeä apuväline, kun aloitetaan yrityksen sivuston hakukoneoptimointia ja hakusanamainonnan toteuttamista.

Avainsana-analyysi – löydä oikeat avainsanat

Avainsana-analyysin tavoitteena on löytää oikeat avainsanat. Mitkä sitten ovat niitä ”oikeita” avainsanoja? Karkeasti oikeita avainsanoja ovat kaikki ne sanat, joilla yritystä, sen tuotteita tai palveluita etsitään Googlesta.

Kuinka paljon avainsanoja pitäisi olla? Täysin oikeaa vastausta siihen ei varmasti ole, sillä se riippuu aina tilanteesta. Isolla verkkokaupalla on luontevasti enemmän relevantteja avainsanoja verrattuna pienempään palveluita myyvään yritykseen. Avainsanoja kannattaa kuitenkin olla jonkin verran eri tyyppisiä. Kaikista suosituimpia avainsanoja voi olla vaikea hyödyntää, sillä niiden kilpailutilanne on kova. Ja sama toisinpäin, hieman harvinaisemmat ja vähemmän haetut ovat helpompia saada nousemaan Googlessa pelkästään hakukoneoptimoinnin avulla.

Googlen avainsanojen suunnittelija avainsana-analyysin apuna

Googlen avainsanojen suunnittelija auttaa löytämään yrityksellesi oikeat avainsanat. Näet sieltä keskimääräisiä kuukausittaisia hakumääriä ja trendejä, löydät yrityksellesi sopivia avainsanoja ja pääset katsomaan minkälaisia avainsanoja kilpailijasi käyttävät heidän verkkosivujensa perusteella.

Avainsanat auttavat hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan tekemisessä

Avainsanat ovat tärkeässä roolissa, kun aloitetaan yrityksen kotisivujen hakukoneoptimointia. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on nostaa sivustoa Googlessa ilman maksettua mainontaa. Googlen tarkoitus on näyttää hakijoille mahdollisimman relevantteja hakutuloksia, ja tekemällä huolellista hakukoneoptimointia pystyt vaikuttamaan siihen, kuinka Google näkee yrityksesi sivuston.

Myös hakusanamainontaa aloittaessa avainsana-analyysi ja tärkeiden avainsanojen määrittäminen on tärkeää, sillä kampanjoiden onnistuminen riippuu hyvin pitkälti siitä, oletko onnistunut löytämään relevantit avainsanat. Kuten aiemmin mainitsin, kannattaa avainsanoissa olla sekä suosittuja että vähemmän suosittuja avainsanoja, ja hakusanamainonnan vuoksi vähemmän suositut ovat hyviä, sillä usein kilpailu niistä on pienempää ja näin myös klikkihinnat alhaisempia.

Mitä hyötyä avainsana-analyysistä on?

Tekemällä avainsana-analyysin hyvin, potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksesi oikeilla sanoilla ja saat samalla enemmän liikennettä verkkosivuillesi. Lisäksi pystyt tekemään entistä tehokkaammin ja paremmin hakukoneoptimointia ja hakusanamainontaa. Lopulta myös kasvatat liikevaihtoa, kun potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksesi helpommin.

Siispä, kun olet aloittamassa hakukoneoptimointia tai hakusanamainontaa, hyödynnä avainsana-analyysiä alusta alkaen, niin onnistut hakukoneoptimoinnissa ja hakusanamainonnassa.

 

 

Mari Orpana


Mari Orpana

Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: