Avainsanatutkimuksen jälkeen kannattaa tehdä hakutulosanalyysi

Avainsanatutkimuksella eli avainsana-analyysillä pyritään etsimään sivustolle oikeat hakutermit, joita kohderyhmät käyttävät ja joilla sivuston halutaan löytyvän Googlen hakutuloksista. Avainsanatutkimuksen yhteydessä on syytä tehdä hakutulosanalyysi, jonka avulla tutkitaan valittujen avainsanoja tarkemmin. Kerromme seuraavaksi tarkemmin, miksi hakutulosanalyysi kannattaa tehdä ja mihin asioihin tulisi kiinnittää huomiota.

Mikä hakutulosanalyysi?

Hakutulosanalyysissa tarkastellaan avainsanatutkimuksessa valittuja hakutermejä ja selvitetään, millaisia hakutuloksia avainsanalla ennestään löytyy. Näin saadaan parempi käsitys siitä, kuinka kilpailtu avainsana on, millaisia sivustoja haulla löytyy ja miten hyvin oman sivuston sisältö vastaa hakua.

Hakutulosanalyysi voidaan tehdä yksinkertaisesti tekemällä haku kyseisellä avainsanalla (muista avata selain incongnito-tilassa) tai käyttämällä Ubersuggestin kaltaista työkalua, joka antaa arvioita myös esimerkiksi avainsanan kilpailutilanteesta.

 

Hakutulosanalyysissa tarkasteltavia asioita

1. Mitä käyttäjät hakevat

Hakutulosanalyysin avulla voidaan selvittää, millaisia tuloksia hakutermi tällä hetkellä tuottaa. Tuloksissa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, vastaako nykyiset hakutulokset sitä, mitä omien sivujen sisällöt ovat. Jos avainsanaa käytetään ihan muiden sisältöjen yhteydessä, on epätodennäköistä, että sivustollesi päädyttäisiin tämän haun kautta. Toisaalta on myös mahdollista, että kukaan muu ei ole vielä tehnyt sisältöjä siitä näkökulmasta, josta olisit aikeissa kirjoittaa.

Huomiota kannattaa kiinnittää myös sisältöjen monipuolisuuteen. Haetaanko avainsanalla ensisijaisesti tuotteita, ohjeita vai esimerkiksi asiantuntijatekstejä?

2. Kilpailutilanteen selvittäminen

Kilpailutilanteella tarkoitetaan sitä, kuinka moni sivusto pyrkii näkymään hakutuloksissa samalla avainsanalla. Hakutulosanalyysin avulla voit selvittää, ketkä muut kilpailevat samoista avainsanoista ja kuinka paljon haku tuottaa tuloksia. Kova kilpailutilanne vaikeuttaa kärkisijoille nousemista, kun taas vähemmän kilpailluilla on helpompi saada oma sivusto nostettua hakutuloksissa esille.

3. Sisältöjen kehittäminen

Etenkin hakukoneoptimoinnissa uniikkien ja laadukkaiden sisältöjen tuottaminen on ensisijaisen tärkeää. Hakutulosanalyysin avulla voi selvittää, kuinka ainutlaatuisia sisältösi tai kilpailijoidesi sisällöt ovat. Toisinaan kilpailijoiden sivujen tarkastelu voi myös tuottaa sisältöideoita esimerkiksi näkökulmasta, josta ei ole aikaisemmin kirjoitettu. Suora kilpailijoiden kopioiminen ei kuitenkaan ole järkevää.

4. Mainokset ja kaupallisuus

Hakutulosanalyysissa kannattaa myös tarkastella, miltä hakutulossivu näyttää kokonaisuudessaan? Jos verkkokauppojen mainokset täyttävät hakutulosten kärkisijat, orgaanisten hakutulosten klikkausmäärät voivat jäädä alhaisiksi. Osa käyttäjistä kuitenkin karttaa maksettuja mainoksia, joten orgaanisiin hakutuloksiin kannattaa panostaa.

Hakutulosanalyysia voidaan hyödyntää etenkin hakukoneoptimoinnissa, mutta myös hakusanamainontaa suunnitellessa. Avainsanatutkimuksen yhteydessä kannattaa käydä hakutuloksia läpi ja miettiä niiden perusteella valittuja avainsanoja sekä omia sisältöjä.


Jos hakukoneoptimoitujen sisältöjen kirjoittaminen tai hakusanamainonta ei ole yrityksesi ydintoimialaa, kannattaa se ulkoistaa osaavalle kumppanille. Lue tarkemmin Kuplin palveluista ja ota yhteyttä niin katsotaan, miten hakukonenäkyvyyttänne voitaisiin kehittää!

 

 

Sanna Pyylampi
Digital Marketing Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


 

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: