B2B-markkinointi – miksi ja miten sitä kannattaa tehdä?

Business-to-Business Marketing, ytimekkäämmin B2B-markkinointi, on nimensä mukaisesti markkinointia yritykseltä toisten yritysten ostopäättäjille. Kuluttajamarkkinointiin viitattaan B2C-markkinoinnilla, Business-to-Customer Marketing.

Jokaisen yrityksen, joka haluaa tuoda tuotetta tai palveluaan esiin, on jossain määrin tehtävä markkinointia, oli asiakkaana sitten kuluttaja tai yritys. Perinteisen markkinoinnin rinnalle ovat nousseet digimarkkinoinnin mahdollisuudet, jotka myös B2B-puolella kannattaa ottaa käyttöön täysillä.

Miten B2B-markkinointi eroaa B2C-markkinoinnista?

B2B- ja B2C-markkinoinnissa on paljon yhteisiä elementtejä, ja monia vain kuluttajamarkkinointiin yhdistettyjä keinoja voidaan hyödyntää myös B2B-markkinoinnissa. Kanavat ja välineet ovat olemassa, ja onkin tärkeää osata valita niistä omalle yritykselleen luontevat ja kannattavimmat. On hyvä myös muistaa markkinointisuunnitelmaa tehdessä, kumpi on kyseessä, ja huomioida se markkinointi- ja viestintämuodoissa.

On hyvä pitää mielessä ostajan eroavaisuudet. Yrityspuolen asiakas edustaa yritystä ja sen tarpeita. Ostopäättäjä saattaa yllättäen vaihtua, ja prosessin taustalla voi olla lukuisia sääntöjä. Kuluttajamarkkinoinnin puolella ostosta päättää yleensä itsenäinen kuluttaja, ja päätös voi syntyä hyvinkin spontaanisti. B2B-puolella jo itse ostoprosessi voi olla hyvin pitkä, ja tämä on hyvä huomioida myös markkinoinnissa. Päätöksen takana on kuitenkin ihminen, joka on etsivä ja vastaanottavainen. Molemmissa päädyissä on myös tietoisia kuluttajia, joille on yhä tärkeämpää luoda suunniteltua ja kohdistettua markkinointia.

Mitä huomioida kanavien valinnassa ja niiden käytössä?

Yrityksen on oltava nykypäivänä löydettävissä verkossa ja askeleen edellä ostajaa. Asiakkaat ovat itseohjautuvampia ja tutkivampia kuin koskaan aiemmin. On löydyttävä sieltä missä asiakkaat ovat. Jokaisella nykyaikaisella yrityksellä tulisi olla vähintään verkkosivut, mielellään jopa toimivat ja houkuttelevat.

Summanmutikassa digimarkkinointia ei kannata aloittaa. Kanavat tulee aina valita harkiten ja kohderyhmän mukaan. Kanavien valinnassa on hyvä pitää mielessä oma aktiivisuus. Passiiviset kanavat eivät toimi samalla tavalla kuin aktiiviset ja osallistuvat. Valitse käyttöön ne kanavat, joiden ylläpitäminen onnistuu varmasti. Kannattavinta on kääntyä heti alussa asiansa osaavan markkinointitoimiston puoleen.

B2B-markkinoinnissa huomion arvoinen sosiaalisen median kanava on LinkedIn. Se on oiva esimerkki kanavasta, jossa yritysten ostopäättäjät ovat. Mikäli LinkedIn markkinointiväylänä kiinnostaa, saat yrityssivut helposti pystyyn Kuplin ohjeilla.

Asiakkaan puhuttelutapaa kannattaa myös harkita. Siinä, missä kuluttajamarkkinoinnissa voidaan antaa tunteille ja impulsseille enemmän sijaa, voidaan B2B-markkinoinnissa saavuttaa enemmän faktoihin nojaten. Ostopäättäjä kantaa vastuun päätöksistään yrityksen suuntaan, joten hankintojen on oltava perusteltuja.

Asiantunteva markkinointistrategia ja -suunnitelma, kohderyhmien kartoitus, markkinoinnin toteutus ja seuranta saavuttavat asetetut tavoitteet niin B2C- kuin B2B-markkinoinnissa.

Kaipaatko lisätietoa B2B-markkinoinnista? Ota yhteyttä Kupliin, niin keskustellaan lisää!

Anna Seppä

Anna Seppä
Digital Marketing Trainee
anna.seppa@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: