Blogin perustaminen yritykselle on ajatuksen tasolla helppo homma, mutta käytäntö voi osoittautua toiseksi. Hyvällä taustatyöllä pääsee varmemmin toivottuihin tuloksiin! Yritysblogi on loistava mahdollisuus lisätä yrityksenne kotisivujen orgaanista eli ilmaista hakukonenäkyvyyttä, siellä voitte myös esitellä omaa asiantuntijuuttanne monipuolisesti.

Blogin perustaminen – suunnittele aiheet

Bloggauksessa, kuten muussakin markkinoinnissa, kannattaa olla suunnitelmallinen. Jos blogia päivitetään kerran kuussa, niin suunnitelman julkaisujen aiheiksi voi tehdä kerralla vaikkapa koko vuodeksi. Näin varmistat sen, että kaikki liiketoiminnan kannalta tärkeät asiat nostetaan esille ajallaan.

Kun laadit suunnitelman pidemmälle aikavälille, näet myös, miten pitkälle aiheita riittää käytännössä. Yhdessä tehty ideointi auttaa usein alkuun.

Optimoi sisällöt

Hakukoneoptimointi on hyvä ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Se takaa sen, että suunnittelemasi aiheet kiinnostavat mahdollisia asiakkaitanne ja sisällöstä tulee monipuolista. Googlen ilmaisilla työkaluilla, kuten Adsin avainsanojen suunnittelijalla ja sivuihin liitetyn Search Consolen avulla voi selvittää tärkeimmät avainsanat, joita blogijutuissa kannattaa nostaa esille. Käytetyistä avainsanoista kannattaa pitää kirjaa, sillä samaa ei ole hyvä käyttää kahdesti. Käytännössä tekstien optimoinnissa auttaa esimerkiksi Yoast SEO -lisäosa.

Jaa kirjoitusvuorot

Jos blogia päivittää useampi ihminen, jakakaa kirjoitusvuorot ja julkaisupäivät selkeästi. Säännöllisesti julkaistavat artikkelit ovat tärkeä asia, julkaisutiheys voi olla esim. kahdesta viikkojulkaisusta kerran kuussa tulevaan julkaisuun.

Kirjoita varastoon

Blogin perustamisen jälkeen ideoita uusiin juttuihin tulee usein tulvimalla, jossain vaiheessa virta tyrehtyy. Kannattaa siis kirjoittaa inspiraation hetkellä julkaisutekstejä varastoon tulevaisuutta varten.

Pysy asiassa

Vaikka runosuoni ei aina sykkisi, älä harhaudu aiheesta. Joskus yritysblogissa voi toki olla kevyttäkin sisältöä, mutta sen täytyy liittyä yrityksenne toimialaan ja sivustonne muuhun sisältöön.

Tee työtä sitkeästi

Blogin perustaminen ei takaa sijoitusten nousua hakukoneissa taianomaisesti. Työ alkaa näkyä usein vasta kuukausien työn jälkeen.

Muista jakaa blogijuttusi

Jotta saisit sivustollesi liikennettä, muista jakaa blogijulkaisut myös somessa ja uutiskirjeissä. Sosiaalisessa mediassa jakoja voi tehdä useitakin, joskaan ei samana päivänä samalle julkaisulle. Uudessa jaossa voi päivitystekstiin nostaa esille jonkin toisen kulman artikkelin aiheesta.

Somejulkaisut ja niiden jaot eivät vaikuta suoraan hakukonenäkyvyyteen, mutta niiden lisäämä sivustoliikenne vaikuttaa.

Käytä asiantuntijaa

Jos yrityksen oma henkilökunnalla ei ole aikaa tai osaamista blogin perustamiseen ja pyörittämiseen, kannattaa työ ostaa markkinointitoimistolta. Toimisto tekee tarvittaessa puolestanne avainsana-analyysin ja julkaisusuunnitelman hyväksyttäväksenne. Sisällöntuotannon ammattilaisten kirjoittamat tekstit toimitetaan teille tarkistettaviksi ennen julkaisua. Tarvittaessa toimisto huolehtii myös kuvituksesta sekä uusien päivitysten lisäämistä blogialustallenne ja jakamisesta somekanaviin.

Kupli on kokenut yritysblogien sisällöntuottaja. Jos yhteistyö kiinnostaa, tutustu palveluumme tarkemmin ja ota yhteyttä!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: