Brand book pitää sisällään yrityksen brändin kokonaisuudessaan. Sen tärkein tehtävä on koota yrityksen tarina, visio, ydinviestit ja arvot. Tämän lisäksi myös visuaalinen ohjeistus ja muu viestintään liitettävä sisältö, kuten nettisivujen päivitysten ohjenuorat lisätään usein mukaan.

Brand book on kuin yrityksesi käyttöohjeistus. Sen avulla jokainen työntekijä pääsee toimimaan brändiin sopivalla tavalla niin markkinoinnissa kuin edustaessaan yritystä. Tässä artikkelista löydät kootusti tietoa brand bookin eri osasista ja siitä, millä tavalla sen käyttö helpottaa niin sisäistä kuin ulkoistakin viestintää.

Brand bookien sisällöt vaihtelevat

Brand bookin sisältö voi olla monipuolista tai suppeampaa riippuen siitä, miten laaja kokonaisuus tahdotaan työstää. Yksinkertainen, lyhyistä kuvauksista koostuva brand book voi sopia yritykselle, joka tahtoo ohjeiden olevan nopeasti selattavissa tai jonka viestintätyyli on jo vakiintunut. Yksityiskohtaisemmasta brand bookista hyötyy erityisesti aloitteleva yritys, joka vielä hakee omaa tapaansa viestiä. Brand book kuvastaa sitä, millainen yritys on, joten yksi ja samanlainen kaava ei sovi kaikille.

Brand book käsittää yrityksen tarinan eli kuvauksen siitä, mistä yritystoiminta lähti liikkeelle ja miten se on kehittynyt. Missiolla kuvataan sitä, miksi yritys on perustettu. Ydinviestit kiteyttävät pääviestit ja arvoilla tarkoitetaan niitä perusperiaatteita, jotka ohjaavat yrityksen päivittäistä toimintaa.

Brand bookiin sisällytetyt visuaaliset ohjeistukset ovat samankaltaisia kuin graafisen ohjeiston sisältö. Mukaan sisältyvät siis logotunnus ja sen käyttö, värien ja typografian kootut ohjeet sekä mahdollinen valokuvakonsepti. Brand bookiin liitettävä visuaalinen ohjeistus voi kuitenkin olla monipuolisempi kuin graafinen ohjeisto, jossa eri osa-alueita eritellään vain lyhyesti. Brand bookin visuaaliseen kokonaisuuteen voidaan nostaa mukaan tarkkoja ohjeita esimerkiksi sosiaalisen median tai nettisivujen kuvaston luomiseksi. Mikäli koet, että lyhyempi graafinen ohjeisto sopisi yrityksellesi, lisää pääset lukemaan täältä: https://www.kupli.fi/graafinen-ohjeisto-kaiken-visuaalisen-viestinnan-pohjana/

Miksi kaikki tämä on hyvä sisällyttää brand bookiin näin yksityiskohtaisesti? Kaiken viestinnän tulee olla yhtenäistä, jotta yrityksen kokonaiskuva pysyy selkeänä niin ulospäin kuin sisäisestikin. Brand book on se kokonaisuus, johon voidaan nojata aina silloin, kun tahdotaan varmistaa yhtenäisyyden säilyminen.

Miten ja miksi brand book kootaan?

Brand book kootaan tiiviissä yhteistyössä yrityksen kanssa. Näin saadaan aikaan yritykselle sopiva, omannäköinen kokonaisuus. Yhdessä keskitytään tiivistämään yrityksen pääpointit selkästi, jotta kuka tahansa brand bookia selaileva pystyy ymmärtämään sen sisällön. Brand bookista pyritään tekemään myös aikaa kestävä, jotta sitä ei tarvitse päivittää jatkuvasti. Brand book kehittyy kuitenkin samalla kuin yritys, joten säännöllistä tarkastusta kannattaa tehdä.

Tärkein syy brand bookin luomiselle on yhtenäisyyden säilyttäminen. Mikäli yrityksellä ei ole tarkkaa linjausta viestinnän sisällöistä, syntyy helposti erilaisia tulkintoja siitä, millainen viestintä sopii kuhunkin tilanteeseen. Yhtenäisen linjan ja punaisen langan säilyminen vahvistaa brändin identiteettiä ja antaa ulospäin eheän kokonaiskuvan. Eheys ja selkeys luovat uskottavuutta ja synnyttävät luotettavaa viestintää.

Viestinnällisiä kanavia on niin monia, että yhtenäisyyden säilyminen niiden välillä voi tuntua haastavalta. Brand book helpottaa huomattavasti sitä, että kaikki materiaalit digitaalisista ympäristöistä, kuten sosiaalisesta mediasta painotuotteisiin, kuten käyntikortteihin kuuluvat samaan sarjaan.

Niin uudet kuin jo pitkään yrityksessä työskennelleet henkilöt hyötyvät toimivasta brand bookista, sillä siihen on kätevä nojata tilanteesta riippumatta. Jotta yhtenäiseen viestintään päästään joka kanavassa, tulee brand bookin olla ajantasalla ja kehittyä yrityksen mukana.

Kaipaatko yhtenäisyyttä omaan viestintääsi? Ole meihin yhteydessä brand bookin koostamiseksi!

 

Aino Korpinen

Aino Korpinen
Graphic Designer
aino.korpinen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: