Brändillä tarkoitetaan yritykseen, tuotteeseen tai palveluun liitettyjä mielikuvia, joilla se erottuu toisista brändeistä. Viime vuonna Suomen arvostetuimpia brändejä olivat tutkimuksen mukaan Abloy, Fiskars ja Fazer.

Hyvät brändit eivät synny itsestään, vaan niiden takana on tarkasti mietitty brändistrategia.

Brändistrategia kirkastaa brändisi

Millaisena haluat, että asiakkaat näkevät brändisi? Brändistrategia on suunnitelma siihen, miten erottaudutaan ja voitetaan asiakkaiden uskollisuus. Brändistrategiassa määritellään nykytila ja asemointi kilpailijakentällä sekä kohderyhmän tarpeet. Mitä asiakkaat arvostavat? Brändistrategiassa kiteytyy se, millaisena yritys näyttäytyy asiakkaille ja erottautuu kilpailijoistaan. Brändistrategia johdetaan liiketoimintastrategiasta, ja visio, missio ja arvot on tärkeä olla määriteltyinä.

Brändi-identiteetillä on myös tärkeä rooli 

Slogan, USP, asiakaslupaus… Esimerkiksi nämä kaikki ydinviestit ovat tärkeä osa brändiä, ja myös ne on kirkastettava strategiavaiheessa. On hyvä kiteyttää ydinviestit jo sisäisestikin, mutta on sitäkin tärkeämpää, että ne välittyvät yrityksen ulkopuolelle. Logo ja visuaalinen ilme ovat myös äärimmäisen tärkeitä brändi-identiteetin määrittelyssä. Kirjallisten kiteytysten ja ulkoasun on viestittävä samaa tarinaa ulospäin.

Brändi on paljon muutakin kuin yrityksen logo

Brändi on kuitenkin paljon muutakin kuin logo tai slogan – vaikka ne tärkeitä ovatkin – ja brändistrategiassa keskitytään syvemmin siihen, miksi kyseinen brändi on voittava kilpailijakentällä kohderyhmän keskuudessa. Vaikka brändi-identiteetti olisi kuinka hyvä ja viimeisen päälle suunniteltu, se jää ontoksi, jos kohderyhmä ei ota sitä omakseen. Brändi elää vain silloin, jos asiakkaat kokevat yhteyttä siihen.

Kaipaatko apua yrityksesi tai vaikkapa tietyn tuotteen brändin kirkastamiseen? Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen
CMO, Co-Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka innostuu
brändien kehittämisestä.

suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: