Brändilähettiläs ja mikrovaikuttaja vahvoilla vaikuttajamarkkinoinnissa

Vaikuttajamarkkinointia käytetään usein tietyn kampanjan yhteydessä ja vaikuttajat mielletään usein vain julkisuuden henkilöiksi. Tämä markkinoinnin muoto on kuitenkin muutoksessa: olisiko tehokkaampaa ottaakin käyttöön brändilähettiläs ja hyödyntää mikrovaikuttajia?

Brändilähettiläs vie yrityksesi viestiä eteenpäin

Vaikuttajamarkkinointi on perinteisesti keskittynyt yksittäisten kampanjoiden yhteyteen. On kuitenkin huomattu, että on tehokkaampaa tehdä pidempiaikaista yhteistyötä saman vaikuttajan kanssa – tehdä siis tietystä julkisuuden henkilöstä brändilähettiläs.

Brändilähettiläs eli Ambassador nivoutuu vuosien yhteistyön aikana osaksi brändiä. Pointtina on siis yhdistää vaikuttaja ja brändi voimakkaasti toisiinsa, ja liittää vaikuttajan positiiviset mielleyhtymät myös brändiin. Esimerkiksi urheilijoiden keskuudessa käytetään paljon brändilähettiläitä. Monista merkeistä pomppaakin päähän heti mielikuva tietystä urheilijasta käyttämässä tuotetta.

Unohda superkuuluisuudet – mikrovaikuttajat tulevat

Paljon seuraajia – paljon myyntiä? Ei välttämättä. Massojen seuraamat kuuluisuudet eivät takaa kampanjallesi menestystä, sillä seuraajien sekalaisessa sakissa viestisi ei välttämättä tavoita oikeita ihmisiä. Siksi mikrovaikuttajien suosio on nyt nousussa.

Suomessa voidaan ajatella, että mikrovaikuttajalla on noin 1 000-10 000 seuraajaa. Yhteisö on siis vielä kohtuullisen pieni, jolloin seuraajat koostuvat pitkälti vaikuttajan joskus tapaamista ihmisistä tai käyttäjistä, joita henkilön sisältö aidosti kiinnostaa. Mikrovaikuttajaa ei seurata nimen vaan sisältöjen vuoksi.

Seuraajien luonteen vuoksi vuorovaikutus on aidompaa ja ihmiset ovat sitoutuneempia sisältöihin. Jos mikrovaikuttajan seuraajat kohtaavat kohderyhmäsi kanssa, sinulla on loistava mahdollisuus tavoittaa paljon oikeita ihmisiä vaikuttajan kautta.

Valitse vaikuttajasi huolella

Vaikuttavaa vaikuttajaa valitessasi mieti ainakin muutamia peruskysymyksiä. Vastaako henkilön seuraajat kohdeyleisöäsi? Tunnistaako kohderyhmäsi vaikuttajan? Onko hän seuraajiensa keskuudessa luotettu mielipidevaikuttaja? Pystyykö vaikuttaja viestimään tuotteestasi/palvelustasi asiantuntevasti? Sopiiko vaikuttajan oma brändi-imago mainostettavaan tuotteeseen/palveluun? Miksi hän on kiinnostava, miksi häntä seurataan? Älä tuijota sokeasti seuraajien määrää, vaan tutki sitoutuneisuuden määrää ja laatua.

Tärkeää vaikuttajamarkkinoinnissa on muistaa antaa vaikuttajalle riittävästi tilaa. Todennäköisesti valitsemasi vaikuttaja tuntee paremmin yleisönsä kuin sinä ja tietää, millaisella sisällölle herättää kiinnostus. Anna myös vaikuttajallesi riittävästi aikaa tuottaa omannäköistään sisältöä!

 

Päivi Ruokolainen
Junior Copywriter
Päivi on Kuplin Junior Copywriter,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


 

By | 2018-07-09T11:25:08+00:00 09.07.2018|Yleinen|

Leave A Comment