Brändimateriaaleilla on valtava merkitys siihen, kuinka brändi-ilme viedään käytäntöön ja tuodaan näkyväksi organisaation kohderyhmille – ja kaikille, jotka brändin kohtaavat. Siispä jo brändi-ilmettä luotaessa on hyvä miettiä myös materiaaleja, joissa brändi kohdataan, ja suunnitella sekä toteuttaa ne huolella. Myöhemmin myös uusien materiaalien tekeminen on vaivatonta, kun ilme ja materiaalit on tehty huolella.

Missä materiaaleissa ilme tulee näkymään?

Ilmesuunnittelun peruselementit ovat logo, värit ja fontit sekä muut graafiset elementit, esimerkiksi erilaiset ikonit ja kuosit. Peruselementtien lisäksi brändi tulee näkymään usein monenlaisissa materiaaleissa, kuten some- ja asiakirjapohjissa, mainoksissa digissä ja printissä sekä mahdollisissa lehdissä – vain muutamia mainitakseni. Lisäksi brändi-ilme kohdataan usein verkkosivuilla ja erilaisissa fyysisissä tiloissa.

Jo näistä muutamasta esimerkistä voidaan huomata, että brändi-ilmettä suunniteltaessa ja materiaaleja luodessa on hyvä huomioida moninaiset tarpeet ja asiayhteydet. Tavoitteenahan on, että aina kun brändi kohdataan, se on tunnistettava, ja eri materiaalit linkittyvät toisiinsa luoden yhä mielenkiintoisemman ja moniulotteisen kokonaisuuden.

Tutustu caseen: TFiF (Tekniska Föreningen i Finland) – brändiuudistus ja materiaalit

Keväällä 2022 uudistimme TFiFin brändi-ilmeen ja tiedossa oli jo yhteistyötä aloittaessa, että erilaisia brändimateriaaleja tarvitaan hyvin monipuolisesti. Esimerkiksi jäsenlehti, verkkosivujen ilme ja somenäkyvyys olivat tällaisia. Kun nämä olivat tiedossa jo projektin alkuvaiheessa, voitiin grafiikka, värit ja fontit suunnitella siten, että ne toimivat hyvin myös kaikissa materiaaleissa. Jos case kokonaisuudessaan kiinnostaa ja innostaa, kannattaa siihen tutustua täältä.

Sovelluksia brändi-ilmeestä myös myöhemmin

Kun brändi elää ja kasvaa, syntyy usein myös muita uusia tarpeita. Sovelluksia voidaan tehdä helposti myöhemmin myös uusiin materiaaleihin ja tyyliä on helppo noudattaa, kun alkuperäiset materiaalit on tehty huolella.

Taitava graafikko saa luotua tyylikkäät materiaalit laajasti eri tarpeisiin vaivattomasti ja niin, että brändi tunnistetaan, oli kyseessä sitten paino- tai digimateriaalit.

Mari Orpana

Mari Orpana
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: