Brändin sydän ja ydin kuuden sanan tarinana

Viime lauantaina kohtasin tilanteen, jossa minua pyydettiin kiteyttämään itseni kuuteen sanaan niin, että nämä kuusi sanaa kertovat oman tarinani. Helpommin sanottu kuin tehty!

Tämä kuuden sanan tarinan ajatus pohjautuu Ernest Hemingwayn ytimekkääseen teokseen For sale: baby shoes, never used. Kuuden sanan tarinan ideana on luoda tarina tai tarkoitus vain yhdellä lauseella. Onnistuneena tämä lause voi tuoda esille kaikki samat tunteet kuin pidempikin tarina, niin surun, draaman kuin huumorin kautta.

Voiko brändin ytimen kiteyttää muutaman sanan varaan?

Nykypäivänä brändin tulisi olla moniulotteinen ja mahdollistaa itselleen parhain keinoin mahdollisuuksia ilmaista itseään. Brändi onkin monen tekijän summa, joka yhdistyy tunteiden ja toimintojen kokonaisuudeksi.

Itse viestintä taas toimii kaikkien tekojen ja vuorovaikutusten pohjana, ja se omaa lukemattomia keinoja, niin verbaalisia kuin nonverbaalisia. Allekirjoitettua on itseään noteerattu esimerkiksi nonverbaalisen viestinnän vahvaksi toteuttajaksi – niin hyvässä kuin pahassa. Kun tunnemme ja tiedostamme viestinnän vastaanottajan tarpeet ja odotukset, kykenemme kehittämään itse viestinnän merkityksellisyyttä aitojen suhteiden rakentamisessa.

Gaon ja Fengin (2016) tutkimusartikkelissa Branding with social media: User gratifications, usage patterns, and brand message content strategies tuodaan esille InSite Consultingin (2011) tekemä tutkimus, jossa kuvattiin 35 eri maan käyttäjien sosiaalisen median käyttäytymistä yhteydessä brändeihin. Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin, että 50 % sosiaalisen median käyttäjistä on kontaktissa erilaisiin brändeihin, 42 % käyttäjistä käy suoraa keskustelua brändien kanssa tai keskustelee brändeistä muiden käyttäjien kanssa sekä 36 % käyttäjistä on julkaissut sisältöä liittyen brändeihin. On huomioitavaa, että tämä tutkimus on 10 vuotta vanha ja sosiaalisen median kanavat ovat nostaneet merkityksellisyyttään ihmisten arjessa huomattavasti.

Kysymyksien kautta vastauksiin

Oli kyseessä sitten uuden tai vanhan brändin kehittäminen, kirkastaminen tai uudistaminen, jossa me Kuplilla tietysti olemme mielellämme apuna, voidaan brändin sydämen tai ytimen avaavaa tarinaa lähteä miettimään aluksi jo seuraavien kysymyksien kautta:

  1. Miten brändin tarina kiteytyisi tällä hetkellä 6 sanan mittaiseen lauseeseen?
  2. Miltä brändin tarina kuulostaisi 6 sanan kokonaisuutena, jos sen muodostaisikin asiakas?
  3. Ovatko nämä kaksi tarinaa aidosti yhteydessä toisiinsa halutulla tavalla ja ovatko nämä tarinat linjassa organisaation strategian sekä nykyisen viestinnän esim. sloganin kanssa?

Ehkä nykypäivän slogan voisikin rakentua 5-6 sanan mittaiseksi tarinaksi eikä pelkäksi ns. ’’iskulauseeksi’’?

Ps. Projektipäällikkönä tietysti oma tarinani kiteytyi kansainvälisesti: ”Chaos is a friend of mine”.

Henna Viertoma
Projektipäällikkö
henna.viertoma@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: