Brändin tarinankerronta – pääroolissa asiakas

Brändin tarinankerronnan tavoite yleisesti on vastata kysymykseen, miksi brändisi tekee sitä, mitä se tekee. Lyhyesti brändin tarinankerronta on brändin jakamista muun maailman kanssa. Brändin tarinankerronnan ja viestinnän keskiössä tulisi kuitenkin tulisi olla asiakkaasi, keitä he ovat ja mitä he himoitsevat.

Aloitetaan miettimällä, kuinka monta tarinaa itse kohtaamme päivittäin. Luemme niitä lehdistä, kuulemme niitä kappaleissa ja selailemme niitä TikTokissa. Me nautimme tarinoista ja olemmekin tottuneet kuulemaan sekä kertomaan niitä itse jatkuvasti. Myös yrityksien pitää välittää ja kertoa maailmalle tarinoita, jotka kuvastavat ja edustavat yritystä sekä sen toimintaa. Miten muuten asiakas voi samaistua yrityksen palveluihin tai tuotteisiin?

Esimerkki brändin tarinankerronnasta – Nike

Nostan esille brändin tarinankerronnan vahvana esimerkkinä Niken. Näin Nike tekee sen (mitä meidän kaikkien muidenkin pitäisi):

  1. Nike tiedostaa, että heidän asiakkaansa tavoittelevat tuloksia sekä loistokkuutta.
  2. He hyödyntävät isona osana brändin viestintää tarinoita, jotka toimivat tukien näitä juuri näitä tavoitteita ja tunnetiloja. Usein he esittävätkin polunomaisia sisältöjä, jossa ytimekkäästi kuvataan henkilön nykytilaa, haasteita, tapoja ja lopputulosta. Tämän ns. ’’kaavan’’ voit havainnoida alla olevasta videosta.
  3. Lopuksi tämän kaiken nivoo yhteen Niken slogan ”Just do it”

 

 

Koska brändin tarinankerronnan muotoja on niin monia kuin on taiteen lajeja – ei se todellakaan ole helppoa. Keinoja ja tapoja kannattaakin suunnitella melko vapaamuotoisesti esim. erilaisten aivoriihien kautta, sillä joskus huonoltakin tuntunut idea saattaa toimia pohjana parhaalle idealle.

Suunnittelussa kannattaa aina miettiä myös, millä kaikilla keinoilla voit tukea viestiäsi visuaalisesti. Lue esim. mahdollisuuksista tuoda brändiä esille visuaalisesti kuvitusten kautta.

Mitä selkeämmin yritys pystyy välittämään tarinan tunteet ja viestit, sitä vahvemmin se pystyy luomaan yhteyttä omaan kohderyhmäänsä eli kaiken keskiössä olevaan asiakkaaseen.

Lue lisää aiemmista myös blogijutustamme Onnistunut tarina markkinoi elämäntyyliä, ei pelkkää tuotetta tai palvelua.

Tarvitsetteko tekijää brändin viestintään, sisältömarkkinointiin tai graafiseen suunnitteluun? Ottakaa yhteys Kuplin asiantuntijoihin!

Henna Viertoma
Projektipäällikkö
henna.viertoma@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


 

 

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: