Brändit ympäristön asialla Meltwater Social Summitissa

Vuoden 2020 Meltwater Social Summit siirtyi syksyyn ja järjestettiin ajan hengen mukaisesti verkkotapahtumana. Tällä kertaa tapahtuma oli englanninkielinen ja yhteispohjoismainen, siihen oli ilmoittautunut huikeat 4 000 osanottajaa!

Social Summitin puhujakaarti koostuu yleensä Meltwaterin oman henkilökunnan lisäksi menestyvien yritysten edustajista, jotka jakavat kokemuksiaan markkinoinnista ja viestinnästä. Kuten viime vuonna, nytkin esillä olivat erityisesti brändi ja arvot. Myös markkinointi sosiaalisessa mediassa oli pinnalla monesta näkökulmasta. Itselleni parhaiten mieleen jäi kaksi puheenvuoroa, joista tein pienet koosteet teidänkin iloksenne. Molemmat liittyivät omalla tavallaan ympäristöasioiden sekä terveellisten elämäntapojen edistämiseen.

Someläsnäolon rakennusta nollabudjetilla

Natalia Salmela, suomalaisen Satokausikalenterin toimitusjohtaja kertoi, miten Satokausikalenterin someläsnäolo on saatu kasvamaan huikeisiin lukemiin ilman mainosbudjettia. Vuonna 2013 aloittanut yritys tuotti alun perin seinäkalenteria. Kalenteria myydään edelleen, mutta nyt yritys on ottanut päätavoitteekseen kasvisten kulutuksen lisäämiseen Suomessa sekä terveys- että ympäristösyistä.

Satokausikalenterin somenäkyvyys on mahtavaa, sen kanavilla Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä on tällä hetkellä seuraajia yhteensä noin 206 000, ja ne tavoittavat joka kuukausi noin 720 000 suomalaista. Kanavien seuraajamäärän kasvu on ollut tasaisen nopeaa ja kokonaan orgaanisesti tehtyä.

Miten tähän on sitten päästy? Satokausikalenterin sometekeminen on hyvin suunniteltua ja mietittyä. Salmela kertoi, että kohdeyleisöt on jaettu neljään eri sektoriin, joiden pohjalta on luotu asiakaspersoonat. Julkaisut kohdennetaan juuri näille persoonille sen sijaan, että ne tehtäisiin julkaisijan näkökulmasta.

Yritys haluaa Salmelan mukaan tehdä kasvisten valinnasta helppoa, lisäksi annetaan neuvoja niiden käyttöön omassa keittiössä. Sisällöt ovat siloittelemattomia, kuvat omalla kännykällä otettuja ja vähän muokattuja.

Sisältöjä Satokausikalenterin kanaviin luodaan monipuolisesti niin, että mukana on hyödyllisiä vinkkejä, kaupallista sisältöä yhteistyössä yritysten kanssa, interaktiivista sisältöä ja viraalia eli muiden julkaisemien sisältöjen jakamista.

Suosion salaisuus Salmelan mukaan siis on, että yleisölle tarjotaan sellaista sisältöä, josta sille on aidosti hyötyä. Suosion eteen ei tarvita temppuja, vaan yleisön tuntemista ja loistojulkaisuja. Suunnittelu ja toteutus toki vaatii paljon työtä, joten siinä mielessä menestys ei ole tullut täysin ilmaiseksi.

Ihmiset ilmaisevat itseään brändien kautta

Oatlylla on vahva brändi myös meillä Suomessa, siksi itseäni kiinnosti Oatlyn Communication Manager Linda Nordgrenin osuus tapahtumassa. Oatlyn missio ei kuulostanut olevan kaukana Satokausikalenterista: yritys haluaa tehdä sekä terveellisen ruoan että ympäristöystävällisyyden kuluttajille mahdollisimman helpoksi.

Nordgren kertoi, että Oatly pyrkii toiminnassaan läpinäkyvyyteen. Omat arvot ovat yritykselle tärkeitä ja niistä pidetään kiinni. Viestinnässä keskitytään muutokseen ja asioiden muuttamiseen, ei niinkään sen kertomiseen, mitä yritys tekee. Näin on saatu vietävä arvot läpi myös asiakkaille, ja Oatlyn valitseminen näyttäisi heidän näkökulmastaan olevan jo oman mielipiteen ilmaus. Ihmiset eivät loppujen lopuksi Nordgrenin mukaan välitä varsinaisesti brändeistä vaan siitä, miten brändit auttavat heitä ilmaisemaan itseään.

Oatlyn markkinoinnista tuli ilmi mielenkiintoinen yksityiskohta: yrityksellä ei ole varsinaisesti yhtenäistä markkinointiosastoa, vaan erilliset viestintä- ja sisältötiimit. Sisältötiimi on se, joka suunnittelee ja toteuttaa esimerkiksi somejulkaisut. He ovat asiantuntijoita siinä, miten asiat ilmaistaan käytettävissä kanavissa tehokkaasti. Julkaisun jälkeen puikkoihin astuu viestintätiimi, joka kommunikoi asiakkaiden kanssa, kun somepostauksiin alkaa tulla kommentteja. Tämä tehtävä vaatii Nordgrenin mukaan täysin toisenlaista osaamista, kuin sisältöjen luominen, joten henkilöstökin on näin ollen erillinen.

Muitakin mielenkiintoisia esityksiä webinaarissa kuultiin. Kiitokset jälleen Meltwaterille ja kaikille puhujille mielenkiintoisesta aamupäivästä!

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä. Teemme asiakasyrityksistämme houkuttelevia. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

 

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: