Yhteisö- ja somemanagereiden oma päivätapahtuma järjestettiin tänä vuonna ajan hengen mukaisesti etänä. Menetettiinkö etätäpahtumassa jotain siihen verrattuna, mitä livetapahtuma tarjoaa tavallisesti? Toisaalta kyllä, mutta suuria plussiakin oli. Itse sisältö ei pettänyt tälläkään kertaa, ilmoittautuneitakin oli huimat 700!

Korona vaikutti viestintään ja mediankulutukseen

Tapahtuma koostuu yleensä lyhyistä, noin 10–20 minuutin puheenvuoroista. Kovin syvälle niissä ei tietenkään asioihin ehditä päästä, mutta joukosta nousee toki esiin mielenkiintoisia yksityiskohtia. Tällä kertaa luonnollisesti puhuttiin paljon koronan vaikutuksista markkinointiin ja viestintään.

Ohjelmassa oli myös kaksi paneelikeskustelua, jotka toimivat etänä varsin hyvin! Toinen keskusteluista koski nimenomaan tapahtumien ja toiminnan siirtämistä verkkoon. Monilla oli aiheesta hyviä kokemuksia, verkkotoiminnalla on tavoitettu sellaisiakin ihmisiä, joita ei aiemmin ole livetoiminnassa nähty. Esimerkit tulivat pääosin järjestöpuolelta, mutta toki muiden kokemuksista voi ammentaa myös yritysten työhön!

Miten muuten korona sitten on vaikuttanut? Helsingin yliopiston Henrik Rydenfelt kertoi, että poikkeusolot toivat mukanaan paluun perinteisempien viestintäkanavien puoleen, kun ihmiset alkoivat seurata hallituksen tiedotustilaisuuksia ja tv-uutisia aktiivisesti. Paljon informaatiota on liikkunut myös sosiaalisen median puolella – oikean asian lisäksi disinformaatiota. Rydenfelt iloitsikin siitä, että somejätit ovat nyt myöntäneet olevansa sisällön toimittajia ja ryhtyneet rajaamaan tiettyjen käyttäjien toimintaa. Tämä tietysti tuo mukanaan dilemman, kuka säännöistä päättää ja miten.

Erittäin mielenkiintoinen oli PING Helsingin Pinja Orren puheenvuoro siitä, miten #faktaakoronasta-hanke tavoitti varsinkin nuoria somenkäyttäjiä ajankohtaisella tiedolla. Tiedon jakaminen toteutettiin nimenomaan kohderyhmän suosimien somevaikuttajien kautta. Viranomaisten ohjeistuksia saatiin välitettyä tuttujen vaikuttajien kautta tehokkaasti, ja jopa 94 % seuraajista koki saaneensa tarpeeksi tietoa koronaviruksesta juuri tätä kautta. Näinkin voidaan siis taistella disinformaatiota vastaan.

Erilaisia vaihtoehtoja somenäkyvyyteen

Itseäni tapahtumassa kiinnostivat eniten puheenvuorot vaikuttajamarkkinoinnista ja paneelikeskustelu somemainonnasta. Näistä asioista saikin hyvin uusia ajatuksia omaan ja asiakkaitten somen tekemiseen. Tiedon välittämisestä vaikuttajien välityksellä olikin puhetta jo edellä, myös muilla oli aiheesta hyviä kokemuksia. Jos vaikuttajamarkkinointi kiinnostaa, kannattaa panostaa taustatyöhön ja suunnitelmallisuuteen.

Paneelikeskustelun kaikkien osanottajien pääsanoma oli, että myös mainonnalla päästään tuloksiin, kun toiminta on suunnitelmallista ja tuloksia seurataan. Mainostaa ei siis kannata pelkän mainostamisen takia, vaan on tiedettävä tarkasti, miksi ja kenelle sitä tehdään, ja mikä oikeasti toimii. Tähän myös meillä Kuplilla panostetaan.

Kuten sanottu, virtuaalitapahtumassa oli oman vähemmän hyvät puolensa: juuri CMADiin kuuluvaa kollegoiden tapaamista ja verkostoitumista ei päässyt oikein syntymään, toki keskustelu Twitterissä kävi kiivaana. Puheenvuorojen välille oli järjestetty ”välitunteja”, joihin koottiin vähän pienempiä osallistujajoukkoja, niillä pääsi halutessaan keskustelemaan ihan ääneen muiden kanssa. Ehdottomana hyvänä puolena oli se, että oman tietokoneen äärellä pystyi poimimaan ohjelmasta seurantaan ne osat, jotka itseä eniten kiinnostivat.

 

Kiitokset jälleen järjestäjille mielenkiintoisesta päivästä! Jos kiinnostuit tapahtumasta ja CMAD-päivästä itsestään, voit tutustua aiheeseen Suomen CMADin sivuilla. Tapahtuman tallenteet ovat tulossa kaikkien nähtäville YouTubeen lähiaikoina. Kuplin aiemmasta blogijulkaisusta voit lukea viime vuoden tapahtuman annista.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä. Teemme asiakasyrityksistämme houkuttelevia. Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

Tiia Moilanen

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: