Messukeskuksessa keskusteltiin liiketoiminnan digitaalisista mahdollisuuksista, kun lavat valtasi 17.5. DigiArena Helsinki. Tapahtumassa tarjottiin katsaus puheenvuorojen kautta digitaalisiin trendeihin sekä vinkkejä, miten liiketoiminnan muutoksesta voi ottaa tehokkaasti kiinni omassa työssään. Paikalle kerääntyi joukko markkinoinnin, myynnin ja viestinnän ammattilaisia, yrittäjiä sekä muita digitaalisesta murroksesta kiinnostuneita ja sen parissa työskenteleviä.

Esityksiä riitti läpi koko päivän, joten iltapäivällä saapuneellekin riitti vielä paljon mielenkiintoista kuunneltavaa. Kun puhuttiin digitaalisista muutoksista, ei ollut ihme, että data nostettiin useasti esille. Tässä muutama esimerkki puheenvuorojen opetuksista.

Älä jää jalkoihin hyppää digitaalisen ajan kelkkaan

Data on muuttanut markkinoinnin. Datan avulla voidaan palvella asiakkaita paremmin, ja tarjota palvelua juuri niille, jotka ostavat. Markkinoinnin ja myynnin datan on oltava yhteistä ja nämä kaksi osa-aluetta yhdistää kokonaisuudeksi, jolloin valtava määrä dataa saadaan tuotua käytäntöön ja käännettyä oikeasti kaupaksi.

Yrityksestä ja sen toimialasta riippumatta digitaalinen kulttuuri ja visio lisäävät liikevaihtoa ja kannattavuutta. Perinteisistä toimintamalleista väkisin puristamalla ei luoda pitkäikäistä ja menestyvää liiketoimintaa. Notkea mukautuminen ja mukavuusalueilta poistuminen on avainasemassa.

 

DigiArena Helsinki - Grano

Granon markkinointijohtaja Tiina Karppisen vinkit työkalupakkiin, jota täydennettiin jokaisen esityksen lopuksi.

Hyvä data paha data

GDPR:n myötä keskustelu datan laadusta ja alkuperästä on päässyt valokeilaan. DigiArenan viimeisessä puheenvuorossa käytiin mielenkiintoista keskustelua siitä, mikä on hyvää ja mikä pahaa dataa. Monet yritykset ostavat dataa markkinoinnin kohdentamiseksi, mutta tällöin on myös kiinnitettävä huomiota siihen, mistä ja miten myyjä on datan hankkinut. Suomalaiset yritykset ovatkin pohjoismaissa edelläkävijöitä datan hyödyntämisessä, mikä on markkinoinnin kannalta loistavaa, mutta vaatii myös yrityksiltä huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta.

Monien yritysten liiketoiminta perustuu datan keräämiseen ja myymiseen, mutta näissä palveluntarjoajissa on paljon eroja. Datan keräämisen läpinäkyvyys ja ylipäätään kerätyn datan laatu ja oikeellisuus vaihtelevat paljonkin. Oman datan käyttäminen on aina paras vaihtoehto, mutta jos dataa haluaa ostaa, on huolella testattava ja tutkittava eri vaihtoehdot.

Datan käyttäminen markkinoinnissa on jo tätä päivää ja sen merkitys kasvaa entisestään tulevaisuudessa. Kohdentamalla saadaan enemmän irti markkinointiin laitetuista euroista. Hyödynnetään dataa siis monipuolisesti, mutta käytetään vain hyvää dataa.

 

DigiArena Helsinki - hyvä ja paha data

Hyvästä ja pahasta datasta olivat puhumassa Janne Haussila Amnetilta ja Petri Kokkonen (kuvassa) IAB Finlandin ja Relevant Digitalin edustajana.

Päivi Ruokolainen
Junior Copywriter
Päivi on Kuplin Junior Copywriter,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: