Digimainonnan ehdoton etu on sen joustavuus ja muokattavuus. Tulevaisuutta ei voi koskaan tietää, joten tietyn markkinointisisällön sävy tai hyödyllisyys voi muuttua silmänräpäyksessä, tällöin mainonnan muokattavuus nousee arvoon arvaamattomaan.

Digimainonnan hallittavuus on etu

Digikanavissa tehtävä maksettu mainonta on mainostajan hallinnassa, ja mainosten muokkaus toimii reaaliajassa. Kampanjoita ja yksittäisiä mainoksia voi muokata, keskeyttää ja käynnistää milloin vain, budjettia voi vähentää tai kasvattaa. Tämä koskee esim. sosiaalisen median kanavia ja Google-mainonnan eri muotoja.

Yhtä nopeaa muokkausmahdollisuutta ei ole vaikkapa printti- ja ulkomainonnassa. Jos joudut viime hetkellä muuttamaan mainoksesi sisältöä, vaatii se paljon järjestelyjä. Jos lehti on jo ehtinyt mennä painoon, ei auta kuin odottaa seuraavaa numeroa, jotta saisit julkaistua korjatun sisältösi. Tällöin tietenkin joudut maksamaan kahdesta mainospaikasta yhden sijaan.

Digimainontaa tehdessäsi voit muokata kampanjoita aina tarvittaessa, eivätkä muutokset kuluta mainosbudjettiasi. Jos digimainontanne on ulkoistettu markkinointitoimistolle, tekee yhteistyökumppaninne muutokset puolestanne sopimuksenne mukaan. Muokatun sisällön hyväksymiseen voi mennä mainontakanavalta hetki aikaa, mutta parhaimmillaan kampanja pyörii taas parin tunnin sisällä muutosten tekemisestä.

Harva kohdeyleisö on kokonaan digin ulkopuolella

Digitaaliset mainontakanavat tarjoavat niin hyvää vastinetta mainosrahalle, että moni on keskittynyt pääasiassa niihin. Jos oma markkinointinne keskittyy edelleen lähinnä esim. printtiin (esitteet, lehtimainokset jne.), kannattaa harkita digimainonnan käyttöönottoa vähintään niiden rinnalle.

On totta, että jotkin kohdeyleisöt tavoittaa parhaiten digimaailman ulkopuolelta, mutta hyvin harva yleisö on siellä kokonaan. Digimainonta siis voisi tukea muissa kanavissa pyöriviä kampanjoitasi, sinun ei tarvitse siirtää kaikkea suoraan sähköiseen muotoon.

Missä tilanteissa digimainonta on muokattavissa?

Tätä kirjoittaessa on eletty jo jonkin aikaa koronakriisin keskellä, viime aikoina monet mainoskampanjat ovatkin vaatineet tavallista enemmän huomiota. Samalla digikanavat ovat muistuttaneet kätevyydestään.

Ei tietenkään tarvita kriisiä, jotta mainosten muokattavuudesta voisi olla hyötyä. Aivan tavalliset liiketoiminnan tapahtumat vaativat usein toimia. Tässä muutama esimerkki:

Varasto uhkaa tyhjentyä – laita kampanja tauolle tai pienennä mainosbudjettia
Palveluntuottajan varauskirja on täynnä – laita kampanja tauolle tai pienennä mainosbudjettia
Varastossa on liikaa tavaraa – nosta bujettia ja laajenna näkyvyyttä
Mainos tavoittaa vääriä ihmisiä – muokkaa kohdeyleisöä
Tietyllä sisällöllä on huono klikkausprosentti, eivätkä harvatkaan klikkaukset tuota toivottua tulosta – muokkaa sisältöä tai laita se pois päältä

Vaikka suurempia muutoksia ei tulisi, kannattaa pitkäaikaisen kampanjan teho tarkistaa säännöllisesti ja tehdä samalla tarvittavat optimointitoimet.

Kupli on kokenut digimarkkinoinnin toteuttaja ja tulosten tekijä. Ota yhteyttä niin katsotaan, millaista tilanteeseen reagoivaa digimainontaa voisimme teidän kanssanne toteuttaa!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: