Digitaalisen markkinoinnin trendit 2023

Mistä ensi vuonna puhutaan ja mihin digitaalinen markkinointi on menossa? Keräsimme seitsemän kohdan listan trendeistä, joista jokaisen markkinoijan pitäisi tietää, kun vuosi vaihtuu!

1. Web 3.0., lohkoketjut, digitaalinen pääoma ja metaversumit

Web 3.0., lohkoketjut, digitaalinen pääoma ja metaversumit – tutun kuuloisia termejä jo suurimmalle osalle, mutta mitä näistä pitäisi tietää? Ainakin sen, että nämä ovat päivänpolttavia aiheita ja tulevaisuutta myös yritysten ja markkinoinnin näkökulmasta.

Konkreettisena esimerkkinä siitä, miten yritykset alkavat ottamaan näitä haltuun myös Suomessa, on se, että Marimekko julkaisi tässä kuussa virtuaalisen Unikko-kukkakedon Decentralandin 3D-virtuaalialustalla ja laski liikkeelle ensimmäisen NFT-tuotteensa, digitaalisen Marimekko-hatun.

Lisäksi Meta on tuomassa erityisesti Instagramiin kovaa vauhtia NFT:t digitaalisina keräilykohteina. ”Digitaaliset keräilykohteet ovat ainutlaatuisia digitaalisia kohteita, joita voidaan luoda, ostaa ja myydä Instagramissa. Niiden omistajuuden rekisteröintiin käytetään lohkoketjuteknologiaa.” Ominaisuus ei vielä ole käytössä Suomessa, mutta jää nähtäväksi, miten nopeasti nämä ovat osa arkipäivää myös meillä.

Nyt on hyvä aika siis miettiä, miten teidän yrityksenne kohdalla näitä voitaisiin hyödyntää – ehkä jo ensi vuonna?

2. Aitous – paluu somen juurille

Kuka muistaa ajan, jolloin Instagramiin sai lisättyä vain sellaisen kuvan, joka on otettu samalla hetkellä julkaisun tekemisen kanssa? Paljon on muuttunut tämän jälkeen ja eräänlaisena vastaiskun silotelluille ja suunnitelluille sisällöille tuovat sovellukset, joihin otetaan kuva juuri siitä hetkestä, mikä on käsillä. BeReal ja TikTok Now ovatkin kiinnostavat someuutuudet, joihin kannattaa tutustua, jos aito ja hetkessä elävä sisältö kiinnostaa – se, miten yritykset pystyvät hyödyntämään näitä, nähdään varmasti ensi vuoden puolella.

3. Videoiden merkitys – taas kerran

Videoista on puhuttu joka vuosi trendikatsauksissa eikä tämä vuosi tee poikkeusta edellisiin. Videot ovat ja pysyvät, sillä erityisesti nyt sosiaalisen median algoritmit suosivat hyvinkin armottomasti videosisältöjä. Orgaanista näkyvyyttä saa kanavissa melkein yksinomaan videosisällöillä ja mainoksissakin saa selkeästi enemmän näkyvyyttä pienemmällä rahalla silloin, kun sisältönä on video. Nyt on viimeistään aika alkaa tekemään videoita, jos ette niitä jo tee.

4. Kuvapohjaiset haut ja ostaminen niiden kautta lisääntyy

Voidaan ennustaa, että kuvapohjaisten hakujen tekeminen lisääntyy ensi vuonna, mikä johtaa siihen, että kuvien ja videoiden hakukoneoptimointi on entistä tärkeämpää. Sovelluksista kannattaa tutustua erityisesti Google Lensiin. Työkalun avulla voit ottaa kuvan mistä tahansa ja Google etsii sinulle automaattisesti vaihtoehtoja. Eli jos näet esimerkiksi ystävälläsi kivan asusteen kuten hienon hatun, voit napata siitä kuvan ja Google etsii sinulle vastaavanlaisia tuotteita eri hintakategorioissa. Tämä mahdollistaa myös saman tyyppisten tuotteiden etsimisen halvemmasta tai kalliimmasta kategoriasta. Eli silloinkin, vaikka et etsisi aivan samaa tuotetta, vaan jotain samantyylistä, on Google Lens oiva apuväline sinulle.

Mitä tämä sitten tarkoittaa yrityksille? Lyhyesti sitä, että kuvien ja videoiden hakukoneoptimointi korostuu entistä tärkeämpänä, sillä Googlen on tunnistettava kuvat mahdollisimman hyvin. Käytännössä tiedoston nimeäminen sekä alt-tekstien kirjoittaminen sekä kuva- tai videotiedoston laatu ja koko, ovat asioita, jotka on tärkeää ottaa huomioon, kun niitä lisää omalle sivustolle tai verkkokauppaan.

5. Tekoälyn hyödyntäminen sisällöntuotannossa

Tekoälyä hyödynnetään markkinoinnissa koko ajan enemmän ja enemmän, ja sen mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Yhtenä markkinointihenkilöille mielenkiintoisista nostoista on tekoälyn hyödyntäminen sisällöntuotannossa ja hakukoneoptimoinnissa.

Käytännössä tekoäly pystyy tuottamaan esimerkiksi pitkiä hakukoneoptimoituja blogitekstejä aiheesta kuin aiheesta silmänräpäyksessä. Täydellisiä ne eivät vielä ole, mutta jo nykyisellä tasollaan ne pystyvät helpottamaan sisällöntuottajan työtä merkittävästi ja nähtäväksi jää, missä vaiheessa taso on sen verran kohdallaan, että niin sanotut perussisällöt tekoäly pystyy tuottamaan täysin automaattisesti.

6. Oman asiakasdatan merkitys

Mainonnan kohdentaminen vaikeutuu jatkuvasti, sillä ihmisten yksityisyydestä ollaan entistä tarkempia. Mainonnan vaikeutuessa oman asiakasdatan merkitys korostuu kokonaisuutena: asiakasdatan kerääminen, sen säilyttäminen tietoturvallisesti sekä hyödyntäminen. Todennäköisenä voidaan pitää myös, että tämän myötä sähköpostimarkkinointi tulee kehittymään ja monipuolistumaan, kun omia osoitteistoja hyödynnetään entistä paremmin osana markkinointia.

7. Perusasiat kuntoon – aloita hyvästä suunnitelmasta

Vaikka yllä on listattu asiaa metaversumeista, tekoälystä, uusista somekanavista ja asiakasdatasta, ei ensi vuonnakaan poistu se fakta, että onnistunut markkinointi nojaa aina perusasioihin ja perusasiat on saatava kuntoon ennen villimpiä avauksia. Näkemyksemme mukaan huolellinen suunnittelu varmistaa tuloksellisen ja suunnitelmallisen markkinoinnin toteuttamisen. Eli myös ensi vuonna on aika panostaa markkinoinnin suunnitteluun ennen tekemisen aloittamista!

 

Mari Orpana

Mari Orpana
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: