Kuplille Digital Excellence Academysta

Viime syksynä pääsin aloittamaan digimarkkinoinnin opinnot Googlen ja Sarasen Digital Excellence Academyssa. Olin jo jonkin aikaa miettinyt, miten voisin terävöittää vuosien varrella kerättyä viestintäalan osaamista, jotta se vastaisi enemmän nykyajan työelämän vaatimuksia.

Harjoitteluun Kuplille

Digital Excellence Academyyn päästäkseen on löydettävä harjoittelupaikka yrityksestä. Sarasen rekrytoija onneksi bongasi, että Kuplilla voisi olla tarvetta juuri kaltaiselleni sisällöntuottajalle! Hakusessa oli tekijä, jolla on kykyä kirjoittaa lähes mistä vain ja joka jo tuntisi sosiaalista mediaa. Luvassa olisi monipuolisia tehtäviä eri asiakkaille, joten tylsää ei ainakaan pääsisi tulemaan.

Harjoittelun edetessä olen tietenkin päässyt tekemään tekstintuotannon lisäksi paljon muutakin. Olen aina ollut hyvin suunnitelmallinen, joten markkinointisuunnitelmien ja -strategioiden laatiminen on ollut itselleni luontevaa hommaa. Somessa töitä tehdessä valokuvan- ja videonkäsittely ovat tulleet entistä tutummiksi, samoin monenlaiset mainostyökalut. Hakukoneoptimointiinkin on tullut aivan uusia ulottuvuuksia.

Harjoittelun suorittamisessa markkinointitoimistossa on se hyvä puoli, että ympärillä on aina kokeneempia alan tekijöitä, jotka voivat neuvoa tarvittaessa. Hankalampienkaan asioiden kanssa ei ole jäänyt yksin.

Digital Excellence Academy – digimarkkinointia laidasta laitaan

Digital Excellence Academy koostuu noin puolen vuoden harjoittelusta yhteistyöyrityksessä ja Sarasella suoritettavista reilusta 20 digitaalisen markkinoinnin lähikoulutuspäivästä. Koska kyseessä on rekrytointikoulutus, niin harjoittelun toivotaan tietenkin johtavan ihan oikeaan rekrytointiin harjoittelujakson päätteeksi.

Osallistujien harjoittelupaikat ja tehtävät vaihtelevat paljon, joten koulutuspäivissä käsiteltäviä asioitakin on laidasta laitaan. Meitä on markkinointitoimistojen lisäksi paljon myös yritysten markkinointiosastoilla.

Alkuun käsiteltiin paljon markkinoinnin ja erityisesti digimarkkinoinnin perusteita, sittemmin on syvennytty analytiikkaan, sosiaaliseen mediaan, hakukoneoptimointiin ja -markkinointiin, markkinoinnin automaatioon jne.

Kaikki koulutusaiheet eivät tietenkään ole suoraan kosketuksissa omaan työhön, mutta on ollut hyvä oppia digimarkkinointia eri kanteilta, jotta voisi ymmärtää asioita laajemmin. Oma ymmärtämys kokonaisuuksia kohtaan on kasvanut huomattavasti ja asiantuntijaopeista on riittänyt ammennettavaa.

Harjoittelusta töihin

Koulutus ja harjoittelu alkoivat osaltani joulukuun alkupuolella, nyt loppu häämöttää jo yllättävän lähellä. Rekrytointikoulutus on kohdallani johtanut siihen, mikä sen tarkoituskin on ollut, eli jatkosta on jo kirjoitettu sopimus. Jään siis Kuplille tekemään digimarkkinointia myös harjoittelun jälkeen Digital Marketing Coordinator -nimikkeellä.

Uuteen tehtävään ja markkinointialaan on päässyt kasvamaan hyvin sisään harjoittelijana. Mielenkiinnolla odotan, mitä tuleva työ tuo tullessaan! Ala kehittyy jatkuvasti, joten uutta on opittava myös jatkossa.

Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä. Teemme asiakasyrityksistämme houkuttelevia. Lue palveluistamme ja ota yhteyttä!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Trainee
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: