Display-mainonta tuo tuloksia, kun sen suunnittelee huolella

Googlen display-mainonta on oikea valinta silloin, kun halutaan saada lisää näkyvyyttä ja tietoisuutta. Esimerkiksi uusi tuote voidaan ujuttaa ihmisten tietoisuuteen display-mainonnan avulla.

Display-mainonta eli bannerimainonta näkyy verkkosivuille upotettuina mainoksina. Tämä mainosmuoto voi joitakin vieroksuttaa, kun verkkosivuilla ympäriinsä välkkyvät mainokset käyvät välillä hermoille. Jokaisella on näistä bannerimainoksista oma mielipiteensä, mutta fakta on, että oikein tehtynä näillä mainoksilla saadaan myös tuloksia.

Display-mainonta on monesti asiakkaan ensikosketus yritykseen

Display-mainonta voi olla asiakkaan ostopolun alkupäässä, mikä täytyy huomioida sen suunnittelussa ja tulosten mittaamisessa. Ostoprosessin alkupäähän sijoittuvilta toimilta ei voi odottaa korkeaa konversioprosenttia tai määrällisesti montaa konversiota. Displayn tarkoitus on enemmänkin saada näkyvyyttä yritykselle kuin tuoda suoraan konversioita.

Tarkkana kohdentamisessa

Display-mainonnan kohdentaminen perustuu moneen tekijään. Mainostaja pyrkii totta kai siihen, että mainos näkyy mahdollisimman tarkasti kohderyhmälle. Mainos näkyy verkkosivujen mainospaikoilla, kun sivuston selaajan profiili tai sivusto itsessään täyttää valitun kohdennuksen ehdot. Lisäksi mainosten näyttäminen perustuu hintakilpailuun, jolloin Google vertaa mainostajien kesken, kenen hintatarjous voittaa.

Kohdistaa voi jo sivustollaan vierailleille henkilöille; tietyille verkkosivuille tai sovelluksiin; käyttäjän hakuhistoriaan ja/tai sivuston sisällöissä esiintyvien avainsanojen perusteella; tiettyjen kiinnostuksen kohteiden ja demografisten tietojen ja verkkosivujen teemojen mukaan.

Suomen pienen populaation vuoksi kohdentamista ei kannata edes yrittää aluksi tehdä liian tarkaksi, sillä Googlella ei ole riittävästi dataa käytössään. Täytyy aloittaa siis maltillisesti laajemmilla joukoilla ja testata ja optimoida kärsivällisesti.

Suunnittele sisältö tarkoin, mittaa vielä tarkemmin

Mainoksen sisällöllä on väliä. Tekstiä suunnitellessa mieti tarkoin, kenen haluat klikkaavan mainostasi. Jos esimerkiksi tarjoat palveluasi vain yrityksille, kannattaa se tehdä selväksi mainoksessa, jotta yksityishenkilöt eivät klikkaa turhaan sivuillesi.

Display-mainontaa, kuten kaikkea muutakin mainontaa, tulee mitata, jotta sitä voidaan tehdä onnistuneesti. Kun markkinoinnin tärkein tehtävä on saada myyntiä, display-mainonnassa ostojen tuottaminen ei kuitenkaan ole toimiva mittari, kuten aikaisemmin jo todettiin. Display-mainonnan mittaamisessa kannattaa keskittyä ennemmin johonkin helpompaan konversioon, jonka voidaan olettaa saavutettavan mainoksella, mutta joka on myös järkevä asiakkaan ostopolkua ajatellen. Tällainen konversio voi olla esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen tai oppaan lataaminen, jota käytetään mainoksen menestymisen mittaamiseen.

Kupli on kokenut Google-mainonnan tekijä. Jos kaipaat osaavaa yhteistyökumppania esim. Display- tai hakusanamainontaan, ota yhteyttä!

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: