Teetkö jo Facebook-mainontaa, mutta et tiedä, mitä sivuillesi klikanneet tekevät? Toimintoja voi toki seurata verkkosivuston analytiikasta, mutta myös Facebookin Business Manager -mainostyökalussa on mahdollisuus konversioiden eli sivullasi suoritettujen tapahtumien seurantaan (lue blogistamme, mikä on konversio). Erityisesti verkkokaupan markkinoinnissa tämä on tärkeää.

Konversioseuranta auttaa mainonnan tavoitteiden saavuttamisessa

Facebookin oma konversioseuranta ei ole pelkkää jälkikäteen tutkimista varten, se auttaa myös tavoitteiden asettamisessa. Kun olet määritellyt seurattavat konversiot, oppii Facebook vähitellen tunnistamaan, millaiset käyttäjät todennäköisimmin suorittavat haluamasi toimenpiteen, kuten tekevät ostoksen verkkokaupastasi. Kun asetat mainoskampanjasi tavoitteeksi konversiot, pystyy järjestelmän tekoäly kohdentamaan mainoksen näyttöjä aiempaa paremmin oikeanlaisille ihmisille.

Jos konversioita on tarpeeksi, voit tehdä niitä suorittaneista uudelleenmarkkinointiyleisöä ja muistuttaa vaikkapa heti ostoksen jälkeen mahdollisista lisähankinnoista. Vastaavasti voit muistuttaa varaston täydennyksestä vasta parin kuukauden kuluttua. Tietenkin on mahdollista myös sulkea jo konvertoituneet kokonaan pois yleisöstä, jos jokin mainoksistasi ei koske heitä.

Voit määritellä kullekin konversiolle rahallisen arvon, jolloin voit seurata mainontaan sijoittamiesi eurojen tuottoa konkreettisesti. Testaamalla opit, millainen mainonta on tehokkainta ja tuo parhaan tuloksen.

Tulokset näkyville helpommin

Facebookin konversioseurannan ollessa päällä, voit seurata FB-pikselistäsi, miten paljon Facebookiin kirjautuneita käyttäjiä verkkosivustollasi käy ja mitä konversioita he siellä suorittavat. Näet pikselisivulla käyrät ja päiväkohtaiset lukumäärät kaikista tavoitteista.

Lisäksi voit seurata konversioiden toteutumista mainosten hallinnasta kampanjoittain, mainosjoukoittain ja mainoksittain. Jos tulokset eivät näy heti, niin lisää konversiosarakkeita tulostaulukon oikean laidan pienestä sinisestä plus-merkistä.

Miten Facebookin konversioseuranta otetaan käyttöön?

Konversioiden seuraamiseksi tarvitset ensin Facebook-pikselin. Kun pikseli on asennettu sivuillesi, pääset määrittelemään konversioita lisäämällä uusia koodinpätkiä sivustollesi. Facebookilla on myös tarjolla yksinkertaisempi työkalu vakiotapahtumien ja parametrien määrittelyyn, sen käyttö ei vaadi koodaustaitoja. Katso Facebookin ohjeet määritystyökalun käyttöön ja pikselitapahtumien manuaaliseen määrittelyyn linkkien takaa.

Konversioksi voi määritellä tietyn sivun latauksen, kuten tilauksen lähettämisen jälkeen asiakkaalle tulevan Kiitos tilauksesta -sivun. Konversio voi olla myös toimintakehotenappulan eli cta buttonin tai muun linkin klikkaus, yhteydenotto sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa klikkaamalla jne.

Meneekö yli hilseen? Etkö vain ehdi tehdä kaikkea itse? Ota yhteyttä Kupliin, niin katsotaan, mitä voisimme tehdä Facebook-markkinointinne hyväksi!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: