Google AdWords -mainoslaajennukset

Google AdWords on hakukonemarkkinoinnin työkalu, jolla tehdään muuan muassa Googleen mainoksia. Yksinkertaisuudessaan, kun haet tietyllä hakusanalla, noin neljä ensimmäistä linkkiä hakutuloksissa on mainoksia. AdWordsillä voi mainostaa muuallakin (mm. YouTubessa ja Googlen omassa verkostossa), mutta tässä keskitymme hakusanamainontaan ja miettimään, mitä mainoslaajennukset ovat ja miten ne voisivat hyödyttää sinun yritystäsi.

AdWords-mainoslaajennukset – mitä ne ovat?

AdWords-mainoslaajennukset nimensä mukaisesti ”laajentavat” hakumainoksia. Perusmainos koostuu linkistä ja kuvaustekstistä, mutta mainoslaajennusten kautta saat mainoksestasi entistä informatiivisemman ja tehokkaamman. Laajennusten lisääminen on ilmaista ja sinua laskutetaan ainoastaan klikeistä.

Erilaiset mainoslaajennukset

Mainoslaajennuksia on kymmenen erilaista ja laajennusten käyttöä on hyvä miettiä aina tilanteen ja käyttötarkoituksen mukaan. Mainostatko yritystäsi vai tiettyä tuotetta – riippuen näistä voit valita käyttöön tarkoituksenmukaisimmat mainoslaajennukset. Yleisimmin käytössä laajennuksista ovat sijainti-, puhelu- (1.), sivustolinkki- (2.) ja huomiotekstilaajennukset (3.).

Sijainti- ja puhelulaajennukset

Sijaintilaajennukset saat käyttöön linkittämällä Google AdWordsin ja Google My Business -tilin toisiinsa. Hakijalle näytetään mainoksen yhteydessä lähin kivijalkamyymälä. Puhelulaajennuksessa mainoksen yhteyteen tulee näkyviin puhelinnumero ja näin hakijan ei tarvitse etsiä sitä enää verkkosivuiltasi.

Laajennukset saa toteutettua näkymään aina tiettyinä päivinä ja kellonaikoina. Esimerkiksi puhelulaajennusta voi käyttää niin, että se näkyy mainoksen yhteydessä vain yrityksesi aukioloaikoina.

Sivustolinkkilaajennukset

Sivustolinkkilaajennukset linkkaavat suoraan sivustosi eri sivuja. Esimerkiksi voit laittaa linkit suoraan palvelu- ja yhteystiedot-sivuille. Näin hakija löytää etsimänsä sivun jo suoraan hakutuloksesta eikä hänen tarvitse enää etsiä sivustolta hakemaansa.

Huomiotekstilaajennukset

Huomioteksti on 25 merkin mittainen teksti, jolla pystyt kertomaan yrityksesi erityislaatuisista lisätietoja, joista voi olla hyötyä käyttäjälle: esim. noutopiste avoinna 24/7, ilmainen toimitus tai muuta vastaavaa.

AdWords-työkalu: Mainoksen esikatselu ja diagnoosi

Miltä mainokset oikeasti sitten näyttävät, kun olet ottanut mainoslaajennukset käyttöön? Google AdWordsissä on tähän oma Mainoksen esikatselu- ja diagnoosityökalu, josta voit katsoa miten mainokset tulevat näkymään ilman, että sekoitat dataa menemällä tekemään Googleen oikeita hakuja. Työkalu kertoo myös, jos mainosta ei Googlessa jostain syystä näytetä.

Me Kuplilla suunnittelemme ja toteutamme Google-mainontaa. Lue lisää palvelustamme tai ota yhteyttä!

 


Mari Orpana

Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: