Google Analytics – mistä aloittaa mittaaminen?

Google Analyticsistä löydät paljon tietoa verkkosivujesi kävijöistä, muun muassa siitä, miten he ovat sivustolle päätyneet ja mitä he sivustolla tekevät. Aiemmassa kirjoituksessa kirjoitin Google Analyticsin päävalikon alta löytyvistä ominaisuuksista ja perusasioista, joihin kannattaa tutustua aivan alkuvaiheessa. Kun Google Analytics alkaa tuntua mielenkiintoiselta, kannattaa aloittaa myös järjestelmällinen mittaaminen. Tässä neljä hyödyllistä mittaria, joita kannattaa alkaa seuraamaan.

Käyttäjät verkkosivuilla

Verkkosivujen käyttäjämäärä kertoo hyvin yksiselitteisesti, paljon verkkosivustolla vierailee käyttäjiä. Käyttäjien määrä on jaettu vielä erikseen kaikkien ja uusien käyttäjien määrään. Uudet käyttäjät tarkoittaa sitä, että he eivät ole aiemmin vierailleet samalla laitteella/selaimella sivustollasi.

Löydät tiedon Google Analyticsista: Yleisö – Yleiskatsaus.

Välitön poistumisprosentti

Välitön poistumisprosentti kertoo siitä, että kävijä tulee sivustolle, katsoo vain yhden sivun ja poistuu saman tien. Suurimalla osalla sivustoja korkea välitön poistumisprosentti ei ole toivottavaa, vaan hyvä olisi, että kävijä viihtyy sivustolla pidempäänkin – ja löytää etsimänsä, oli se toinen mielenkiintoinen blogiteksti tai palvelut- tai yhteystiedot-sivu.

Löydät tiedon Google Analyticsista: Yleisö – Yleiskatsaus.

Liikenteen lähteet

Liikenteen lähteet kuvaa sitä, mitä kautta verkkosivustollesi saavutaan. Useimmiten liikenteen lähteitä ovat:

  • Suora liikenne
  • Hakukoneen kautta tullut liikenne (maksettu ja orgaaninen)
  • Sosiaalisen median kautta tullut liikenne
  • Toiselta sivustolta tullut liikenne

Löydät tiedon Google Analyticsista: Hankinta – Yleiskatsaus.

Sivuston sisältö

Millä sivuilla kävijät käyvät? Tämä antaa hyvin kuvaa siitä mistä sivusta sivustollasi ollaan kiinnostuneita. Sivuston sisältö -linkin alta löydät myös aloitussivut ja poistumissivut, eli ne sivut, joihin saavutaan ja jolta poistutaan, kun kävijä vierailee verkkosivullasi.

Löydät tiedon Google Analyticsista: Käyttäytyminen – Sivuston sisältö.

 


Mari Orpana

Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: