Google Analytics – mitä sillä tekee?

Google Analytics on analyysityökalu verkkosivujen analysointiin. Mutta mitä asioita Google Analyticsistä näkee ja mitä sieltä voi seurata? Tässä kirjoituksessa käydään läpi perusasioita, joiden päälle voi myöhemmin lähteä rakentamaan tilannekohtaista tarkastelua ja analyysiä.

Google Analytics – aloita asentamisesta

Google Analytics on ensin asennettava verkkosivuillesi niin, että se alkaa kerätä tietoja sieltä. Jos sinulla ei vielä ole Google Analyticsiä käytössä, kannattaa olla yhteydessä verkkosivujesi rakentajaan tai ylläpitäjään. Jos verkkosivusi on tehty WordPressillä, on Google Analytics -koodin lisääminen sinne tehty helpoksi – oikeastaan vaihtoehtoja on kaksi. Lisää Analytics-koodi suoraan verkkosivujen koodiin tai vaihtoehtoisesti asenna lisäosa, johon voit syöttää koodin helposti.

Kun olet asentanut Google Analyticsin sivuillesi, anna sen kerätä dataa pari viikkoa ja lähde sen jälkeen katsomaan mitä sieltä löytyy. Avatessasi Google Analyticsin ensimmäistä kertaa, vasemmalla ilmestyy valikko, josta pääset navigoimaan erilaisiin tietoihin, joita verkkosivusi on kerännyt.

Reaaliaikainen

Reaaliaikainen näyttää nimensä mukaisesti reaaliaikaisesti kuka vierailee sivustollasi. Kun olet klikannut reaaliaikainen näkymää, tulee sen alle alavalikko, josta pääset tarkastelemaan tietoja tarkemmin. Näet mistä päin maailmaa he sivuasia selaavat, mistä he ovat sivustolle päätyneet ja mitä he katselevat.

Yleisö

Yleisö-näkymän alta löydät jo todella tarkasti tietoja sivusi kävijöistä. Oikeasta yläkulmasta kannattaa aivan ensiksi rajata hieman ajanjaksoa millä haluat vierailijoita tarkastella. Voit myös helposti vertailla eri ajanjaksoja, esimerkiksi jos olet muuttanut verkkosivujen sisältöjä tai rakennetta, voit vertailla muutosta ennen ja jälkeen muutosten. Ovatko ne tuottaneet tulosta?

Yleisö-näkymästä näet dataa muun muassa kävijöiden määrän verkkosivuilla, kävijöiden demografisia tietoja (ikä ja sukupuoli), tietoja käyttäytymisestä (ovatko kävijät käyneet aiemmin sivustolla), millä laitteella ja selaimella kävijät käyvät sivuillasi.

Hankinta

Hankinta kertoo siitä, mistä kävijät sivustollesi tulevat. Voit seurata kanavia, joista kävijät tulevat – esimerkiksi tulevatko kävijät sosiaalisen median, muiden sivustojen tai hakukoneiden kautta. Voit myös kytkeä Analyticsin Googlen Adwords -työkaluun (eli Googlen hakukonemainontatyökaluun) ja Search Consoleen.

Käyttäytyminen

Käyttäytymistiedoista näet miten kävijät ovat kulkeneet sivustolla, mitä sivuja he ovat katsoneet, mitkä ovat suosituimmat sivut, mitkä ovat olleet aloitussivuja. Näillä tiedoilla pääset ja hyvin syvälle siihen, miten kävijät verkkosivuilla toimivat ja kauan milläkin sivulla vietetään aikaa ja miten kävijät selaavat sivustoasi – tai saat tietoosi myös, jos he poistuvat heti ensimmäisen sivun nähtyään.

Konversio

Konversio tarkoittaa sitä, että kävijät ovat suorittaneet sivulla jonkun toivotun toiminnon, esimerkiksi ostaneet verkkokaupasta ja täyttäneet yhteydenottolomakkeen. Tämä on arvokasta tietoa verkkokaupan kehittämistä ajatellen.

Lähde siis rohkeasti tutustumaan Google Analyticsiin ja katso mitä tietoja sieltä löytyy! Sen jälkeen voitkin aloittaa sen seuraamisen ja analysoinnin. Tarvitsetko apua? Me autamme mielellämme – ota yhteyttä!

 


Mari Orpana

Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Mietitäänkö yhdessä yrityksellenne parhaat keinot markkinointiin?
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: