Kerroimme aikaisemmin, mikä Google Tag Manager on ja miten se otetaan käyttöön. Käymme seuraavaksi vaihe vaiheelta läpi, miten Google Analytics laitetaan toimimaan Tag Managerin kautta. Seurantatagin asentamista varten sinulla täytyy olla GTM:n tagi lisättynä sivustollesi sekä Analyticsin UA-alkuinen seurantatunnus hallussasi. Tunnus löytyy Analyticsista esimerkiksi Sivuston asetukset -kohdasta.

Google Analytics -seurantatagin määrittäminen

  • Kirjaudu sisään Tag Manageriin ja avaa sivustosi säilö. Valitse vasemmasta reunasta ”Muuttujat” ja Käyttäjän määrittämät muuttujat -kohdan alta ”Uusi”.
  • Aloita muuttujan määritys klikkaamalla keskellä olevaa kuvaketta, jolloin oikeaan reunaan avautuu Muuttujan tyypin valinta -listaus. Valitse Apuohjelmat-kohdan alta ”Google Analyticsin asetukset”. Liitä seurantatunnus-kohtaan UA-seurantatunnuksesi (esim. UA-XXXXXXXX-X). Anna muuttujallesi vielä osuva nimi, esimerkiksi ”Google Analytics – yrityksesi nimi”, ja klikkaa ”Tallenna”.
  • Valitse seuraavaksi vasemmasta reunasta ”Tagit” ja sen alta ”Uusi”. Valitse oikeaan reunaan näkyviin tulevasta listauksesta ”Google Analytics – Universal Analytics”.
  • Jätä seurantatyyppi-kohtaan ”Sivun näyttökerta” ja valitse Google Analyticsin asetukset -kohdasta aiemmin luomasi muuttuja. Mene samalla sivulla alemmas Triggerit-kohtaan ja valitse triggeriksi ”All Pages”. Nimeä vielä tagisi, esimerkiksi ”Google Analytics -seuranta”, ja klikkaa lopuksi ”Tallenna”.

 

 

Analytics-seurannan aktivoiminen

  • Ennen kuin kävijäseurantadataa rupeaa kertymään, tulee sinun tarkistaa ja aktivoida luomasi seurantatagi. Klikkaa yläpalkista ”Esikatsele”, jolloin näkyviin pitäisi tulla oranssi laatikko.
  • Avaa seuraavaksi uuteen välilehteen sivustosi ja klikkaa sivun alareunaan näkyviin tullutta Debug-kuvaketta. ”Tags Fired On This Page” -kohdassa tulisi nyt näkyä luomasi seurantatagi jokaisella sivustosi sivulla.

 

  • Jos seurantatagi toimii halutusti, mene takaisin Tag Managerin puolelle ja valitse ”Lähetä”. Lisää versiolle kuvaava nimi ja kuvaukset tehdyistä muutoksista. Valitse lopuksi ”Julkaise”.
  • Analyticsin puolella kannattaa vielä käydä tarkistamassa, että kävijädataa kertyy normaalisti. Mikäli sinulla on ollut Analytics-seuranta käytössäsi ennen Tag Managerin käyttöönottoa, muistathan käydä poistamassa aiemmin lisätyn UA-koodin sivustoltasi.

 

Voisimmeko auttaa yritystäsi Google-mainonnassa tai esimerkiksi Tag Managerin käyttöönotossa?

Ota rohkeasti yhteyttä – me Kuplilla autamme mielellämme!

Sanna Pyylampi

Sanna Pyylampi
Project Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: