Oletko miettinyt, mistä Googlen hakusivulle tulevat yrityksen tiedot ilmestyvät? Entä miten karttahakuun voi lisätä oman yrityksensä sijainnin? Vastaus on ilmainen Google My Business -tili, jonka kautta pääset hallinnoimaan organisaatiostasi ilmoitettavia tietoja.

Hakukonenäkyvyys on yrityksille ja organisaatioille elintärkeää. Mahdolliset asiakkaat kantavat jatkuvasti mukanaan kännyköitä, joilla tehdään lukuisia hakuja päivässä, kun jokin asia täytyy tarkistaa. Mitä suuremman näkyvyyden hakusivulta saat, sitä varmemmin verkkosurffailija päätyy oikeaan paikkaan eli sinun sivuillesi.

Päätä, mitä tietoja yrityksestäsi näkyy

Google My Business -tili tarjoaa parhaimmillaan googlettajalle heti perustietonne, kuten sijainnin, yhteystiedot ja aukioloajat. Jotakin saattaa jo näkyä Googlen itsensä hakemana, mutta jos et luo tiliä, et voi itse hallinnoida näkyvissä olevia tietoja. Tilin avulla näyt siis orgaanisten ja mahdollisten maksettujen hakutulosten lisäksi vielä kolmannessa kohdassa hakutuloksissa.

Googlen käyttäjät voivat antaa yrityksille ja paikoille arvosteluja, jotka näkyvät hakusivulla. Tilin avaamalla pääset kommentoimaan arvosteluja, mikä on erityisen tärkeää varsinkin silloin, jos joku on ollutkin tyytymätön palveluusi. Hyvän ja nopean vastauksen kautta voit kääntää negatiivisen asiakaskokemuksen positiiviseksi.

Google My Business – näkyvyys kartalla ja muita hyötyjä

Yrityksesi näkyy myös Google Maps -haussa, kun yritykselläsi on käytössä Google My Business -tili. Lähialueen karttaa selatessa tuleva asiakas näkee yrityksesi sijainnin ”pinnattuna”, joten näyt silloinkin, kun alueelta etsitään jotain muuta.

Tilissä on muitakin ominaisuuksia: voit lisätä näkyviin tuotteidesi kuvia ja tehdä postauksia uutuuksista. Voit halutessasi myös avata yksinkertaisen verkkosivun.

Tilin käyttäjä näkee lisäksi tilastoja siitä, miten asiakkaat ovat löytäneet yrityksesi Googlen kautta. Kun taas kaipaat kunnon dataa varsinaisesti verkkosivuillesi päätyneestä yleisöstä, niin kannattaa ottaa käyttöön Googlen seurantaan ja analytiikkaan suunnitellut työkalut, kuten Google Analytics, Tag Manager ja Search Console.

Google My Businesstä pääsee päivittämään sekä tietokoneella että kännykkäsovelluksella. Voit siis muokata aukioloaikoja liikkeellä ollessasi, jos esim. joudutte jonain päivänä laittamaan kaupan kiinni tavallista aiemmin. Tilin käyttöönotto on asiakaspalvelua parhaimmillaan! Lue aiheesta lisää Googlen omalta My Business -sivulta.

Me Kuplilla autamme mielellämme Google My Business -tilin perustamisessa! Ota yhteyttä niin katsotaan, miten voisimme maksimoida teidän hakukonenäkyvyytenne!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Trainee
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: