Tekstien Google-optimointi on järkevää, se tuo verkkosivuillenne jatkuvaa näkyvyyttä hakukoneissa. Joskus näkee kuitenkin sivustoja, joilla hakukoneoptimointi tehdään Google edellä ja sen myötä unohdetaan sujuva kieli sekä asiakaskokemus. Hyvä suomen kieli on tärkeä meille Kuplilla ja haluaisimmekin taas nostaa esille sen tärkeyden yrityskuvan luomisessa!

Jos Google-optimointi ei ole sinulle vielä tuttua, voit tutustua hakukoneoptimoinnin perusteisiin aiemmasta blogijulkaisustamme. Täältä puolestaan löydät kaikki hakukoneoptimointia käsittelevät blogitekstimme.

Google-optimoinnin sudenkuopat

Googlen avainsanasuunnittelijaa tai muita tarjolla olevia apuvälineitä ei ole tehty suomen kieltä silmällä pitäen. Kielessämme on paljon yhdyssanoja ja taivutusmuotoja, joita nämä ohjelmat eivät tuo esille.

Hakukoneoptimointityökaluissa varsinkin yhdysviivalla kirjoitetut yhdyssanat näkyvät aina erikseen. Hakuja on voitu tehdä erikseen kirjoitetuilla sanoilla tai yhdysviivalla, järjestelmä vain jättää viivan pois. Omassa verkkosivutekstissä viiva kannattaa jättää paikoilleen, sillä Googlen haku tunnistaa avainsanan samaksi.

Sama koskee sanojen taivuttamista. Vaikka työkalut antaisivat avainsanat perusmuodossa, kannattaa ne tekstissä, myös otsikoissa, sivun titlessä yms. taivuttaa siihen muotoon, joka kyseiseen yhteyteen sopii. Useammasta sanasta koostuvat avainsanat voi myös kirjoittaa välillä eri järjestyksessä ja niiden välissä voi olla muita sanoja, hakukone löytää kyllä osumat. Synonyymien käyttö rikastaa tekstiä ja auttaa välttämään avainsanan liiallisen toiston.

Tönköt ylioptimoidut tekstit ovat raskaita lukea ja suoraan avainsanasuunnittelijasta napatut valikko-otsikot usein vaikeita tulkita. Kannattaa siis mennä asiakaskokemus edellä ja miettiä, miltä otsikkosi ja tekstisi näyttävät potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta! Helposti selailtava sivusto ja sujuva teksti houkuttelevat jäämään sivustolle pidemmäksi aikaa, mikä ei jää huomaamatta Googlelta. Tämä auttaa lopulta nostamaan sijoitustasi hakutuloksissa.

Google-haussa voi käyttää taivutettuja sanoja

Moni suomalainen on tottunut siihen, että Google-hakuun kannattaa laittaa hakusanat perusmuodossa ja mahdollisimman yksinkertaisesti. Vaikka näin tekisit, niin huomaat varmasti, että tuloksissa tummennettuina näkyy myös hakusanojen taivutettuja muotoja.

Hakukoneiden kehittymisen myötä varsinkin Google-hakuja voi nykyään tehdä huoletta jo aivan oikein taivutetuilla ja kirjoitetuilla suomenkielisillä sanoilla. Myös kokonaiset lauseet ja kysymykset ovat mahdollisia. Google tunnistaa yhä paremmin sivustot, joilta voisi löytyä vastaus kysymykseesi.

Tehokas kumppani Google-optimointiin

Kaikkien ei tarvitse osata itse tuottaa hyvin optimoituja tekstejä, sillä aina voi kääntyä ammattilaisen puoleen! Kuplin palveluihin kuuluvat sekä hakukoneoptimoidut verkkosivusisällöt että yritysblogitekstit.

Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä, kuinka saataisiin yrityksenne kanavien tekstisisällöt kuntoon!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: