Google Search Console – apuna hakukoneoptimoinnissa

Google Search Console on Googlen ilmainen palvelu, jonka avulla voidaan seurata muun muassa sitä, kuinka korkealle sivusto nousee hakukonetuloksissa ja minkä hakujen yhteydessä. Palvelu kerää myös tietoja käyttäjien kokemista ongelmista sivustolla esimerkiksi mobiilikäytettävyyden osalta. Tarkemmat ohjeet palvelun käytön aloittamiseksi löytyy Googlen ohjeista.

Search Consolen parhaimmat ominaisuudet

Mietitkö, miksi tarvitsisit jälleen uuden palvelun käyttöösi? Search Console tarjoaa tärkeää statistiikkaa etenkin hakukoneoptimointia ajatellen. Palvelusta voi nähdä, kuinka korkealle sivusto nousee keskimäärin eri hakutulosten yhteydessä, millä avainsanoilla sivuston sivut nousevat näkyviin sekä mitä näistä hakutuloksista klikataan eniten.

Tulosten perusteella on myös mahdollista miettiä, mitä korjattavaa sivustolla on. Esimerkiksi millä avainsanoilla pitäisi nousta enemmän esille. Mikäli näyttökertoja on tullut paljon, mutta klikkausprosentti jäänyt alhaiseksi, herää kysymys, onko metatekstissä tai otsikossa korjattavaa. Search Console ilmoittaa myös virheistä ja käytettävyysongelmista sivustolla ja näihin kannattaakin kiinnittää huomiota. Palvelu esimerkiksi ilmoittaa virheestä mobiilikäytettävyydessä, mikäli klikattavat elementit ovat liian lähellä toisiaan.

Search Console ja Google Analytics

Paras hyöty Search Consolesta saadaan irti, kun se yhdistetään Google Analyticsiin. Näin analytiikan avulla voidaan seurata henkilöiden käyttäytymistä sivustolla. Analyticsista löytyy oma Search Console -alasivu Hankinta (eli Acquisition) -kohdan alta. Mitä Analyticsissa kannattaa siis seurata? Mikäli Analyticsin käyttö ja tulosten mittaaminen on vierasta, kannattaa lukea aikaisempi kirjoituksemme ”Google Analytics – mistä aloittaa mittaaminen?”.

Klikkaukset, näyttökerrat ja klikkausprosentti

Mitkä ovat suosituimpia aloitussivuja näyttökertojen ja klikkausten osalta? Saatko paljon näyttökertoja, mutta klikkaukset jäävät uupumaan?

Jos tietyille sivuille kertyy paljon näyttökertoja, mutta klikkauksia ei tule, on hyvä tarkistaa metatekstien ja avainsanojen tilanne. Lisäksi kannattaa seurata, millaisten hakujen yhteydessä sivusto nousee esille. Toisinaan ne voivat olla yllättäviä ja myös täysin epärelevantteja.

Keskimääräinen sijoitus

Search Consolen avulla näet, kuinka korkealle sivustosi sijoittuu hakutuloksissa. Seurantaa kannattaa tehdä etenkin yrityksen toiminnan kannalta tärkeimpien (ja todennäköisesti kilpailluimpien) avainsanojen kohdalla. Jos sivusto jää kauas kärkisijoista, sivuston sisältöön kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja tarvittavia korjausliikkeitä. Keskimääräiselle sijoittumiselle kannattaa myös asettaa selkeät tavoitteet, jolloin hakukoneoptimoinnin tekeminen ja seuranta on myös mielekkäämpää.

Sivut/istunto ja välitön poistumisprosentti

Etsiikö sivustolle tullut henkilö tiettyä tietoa ja poistuu tarvittavan informaation saatuaan? Olisiko henkilö mahdollista pitää sivulla pidempään sisäisten linkitysten avulla, esimerkiksi tarjoamalla lisää mielenkiintoista luettavaa? Kävijöiden ohjaaminen oman sivuston sisällä kannattaa aina huomioida.

Konversiot eli tavoitteen toteutumiset

Tekeekö kävijä sivustollasi toimintasi kannalta tärkeitä toimintoja? Jokaisella yrityksellä on omat tavoitteensa, joita voivat olla esimerkiksi verkkokauppatilaukset, yhteydenotot, uutiskirjeen tilaukset tai esimerkiksi sivun selaaminen loppuun asti.

 

Sanna Pyylampi
Project Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: