Google Shopping -mainostaminen tuli hiljattain mahdolliseksi Suomessa. Kyseessä on oma Google Ads -kampanjatyyppinsä, jossa mainokset ovat kuvallisia, tuotetietoja sisältäviä nostoja. Shopping on erinomainen mainontamuoto etenkin verkkokaupoille, sillä kuvien ansiosta mainoksilla on hyvä huomioarvo ja tuotevalikoimaa voi mainostaa kattavasti.

Google Shopping -mainosten ominaisuuksia

Google Shopping -mainokset sisältävät tuotekuvan lisäksi vähintään tuotteen nimen, hinnan, myyjän nimen sekä linkin myyjän sivulle. Sijoittelupaikasta riippuen niissä voi näkyä myös lyhyt kuvaus, eri kokovaihtoehdot sekä arviot tuotteesta. Mainokset voivat näkyä haun lisäksi myös kuvahaussa, Googlen hakukumppaneiden sivustoilla, Display-verkostossa sekä omalla Shopping-alasivulla, jossa tuotteita voi selata ja rajata esimerkiksi myyjän tai hinnan mukaan.

 

Google Shopping -mainoksia

 

Muista Google Ads -mainoskampanjoista poiketen Shopping-mainosten sisällöt luodaan Kauppiaskeskuksessa (Merchant Center), jonne syötetään yrityksen tiedot sekä mainoksiin tulevat tuotetiedot.

Pakollisia syötettäviä tuotetietoja ovat:

  • Yksilöllinen tunniste (esim. SKU-tunnus)
  • Tuotteen nimi
  • Tuotteen tarkempi kuvaus
  • Laskeutumissivun URL-osoite
  • Tuotekuvan URL-osoite
  • Saatavuus
  • Hinta

Tarkempaa tietoa vaaditusta tuotetiedoista löytyy Googlen ohjeista. Tiedot tulee päivittää vähintään 30 päivän välein, jotta mainoksissa näkyvät tiedot pitäisivät varmasti paikkansa.

Kampanjoiden luonti Google Adsissa

Vaikka mainoksiin tuleva tuotedata syötetään kauppiaskeskukseen, mainoskampanjat luodaan edelleen Google Adsin puolella. Mainostajan tulee siis linkittää kauppiaskeskus- ja Ads-tilit keskenään.

Hakusanamainoksista poiketen Shopping-mainoksille ei aseteta avainsanoja, vaan tuotedata määrittää, minkä hakujen yhteydessä niitä näytetään. Mainokset osallistuvat tekstimainosten tapaan mainoshuutokauppaan ja mainostamisen hinta määräytyy klikkauskohtaisen hintatarjouksen (CPC) perusteella. Adsissa kampanjalle määritellään budjetti ja hintatarjoukset sekä ryhmitellään tuotteet halutusti eri kampanjoihin ja mainosryhmiin. Mikäli useammassa kampanjassa on samoja tuotteita, voidaan kampanjat asettaa keskinäiseen tärkeysjärjestykseen sen mukaan, mitä tuotteita halutaan ensisijaisesti näyttää.

Google Shopping tarjoaa oivan mainontamahdollisuuden varsinkin tuotteiden myyntiin keskittyneille verkkokaupoille, sillä mainoksilla on hyvä huomioarvo eikä jokaisesta tuotteesta tarvitse luoda omaa mainosta. Oletettavasti käyttäjä on myös lähempänä ostopäätöksen tekoa tuotteita etsiessään. Lisäksi mainoksissa näkyvät hinta- ja tuotetiedot edistävät laadukkaampien klikkien saamista.

Olisiko Google Shopping teidän yrityksellenne sopiva mainosmuoto? Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!

Sanna Pyylampi
Project Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

 

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: