Google Tag Manager – mikä se on?

Google Tag Manager (eli GTM) on Googlen ilmainen järjestelmä, jonka avulla voit lisätä ja hallita sivustosi tageja. Tageilla tarkoitetaan koodinpätkiä, jotka lisätään sivustolle esimerkiksi web-analytiikkaa eli kävijäseurantaa tehdessä. Tässä kirjoituksessa kerromme tarkemmin Tag Managerin hyödyistä ja missä tilanteissa käyttöönottoa kannattaa harkita.

Miksi ottaisin Tag Mangerin käyttöön?

Tag Managerin käyttöönottoa kannattaa harkita, mikäli sivustollasi on käytössä lukuisia tageja, kuten kävijäseurannan tai Google Adsin konversioseurannan tagit. GTM:n avulla sinun ei tarvitse lisätä jokaista koodinpätkää sivustollesi erikseen, vaan voit hallita niitä keskitetysti järjestelmän avulla. Näin sinun tai verkkosivujen ylläpitäjäsi ei tarvitse koskea sivustosi lähdekoodiin eikä latausnopeus myöskään kärsi lukuisten tagien vuoksi.

Tag Managerin avulla voit asettaa seurannan joko kaikille tai yksittäisille sivustosi sivuille tai tapahtumille. Esimerkiksi verkkokaupan tapahtumat tai lomakkeiden lähetysten seuranta onnistuu GTM:n avulla. Nimestään huolimatta Google Tag Manageria voidaan käyttää myös muidenkin kuin Googlen työkalujen parina. Esimerkiksi Facebook- tai LinkedIn-pikseli voidaan asentaa sivustolle järjestelmän kautta.

Mitkä ovat Tag Managerin etuja?

Tag Managerin etuja ovat:

  • Lukuisten tagien lisääminen sivustolle ilman lähdekoodiin koskemista. Käyttö on myös kustannustehokasta, kun et tarvitse verkkosivuston ylläpitäjän apua
  • Mahdollisuus tagien esikatseluun ja testaamiseen ennen julkaisemista
  • Muutosten tekeminen käy nopeasti ja tagit on helppo nimetä ymmärrettävästi
  • Tag Managerin käyttö on mahdollista myös ilman syvempiä koodaustaitoja, joskin ne helpottavat tekemistäsi

Tag Manager otetaan käyttöön lisäämällä GTM:n oma koodinpätkä sivustollesi. Mikäli verkkosivustosi on tehty WordPressin avulla, Tag Managerin käyttöönotto onnistuu myös erilaisten lisäosien avulla, jolloin koodiin ei tarvitse koskea. #PuheKuplilla-blogiin on tulossa myöhemmin ohjeet Tag Managerin asentamiseen.

Onko sinulla jo käytössäsi Tag Manager?

 

Voisimmeko auttaa yritystäsi Google-mainonnassa?
Ota rohkeasti yhteyttä – me Kuplilla autamme mielellämme!

Sanna Pyylampi

Sanna Pyylampi
Marketing Intern
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelun harjoittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: