Tässä kirjoituksessa käymme vaihe vaiheelta läpi, kuinka Google Tag Manager otetaan käyttöön ja asennetaan sivustollesi. Ohjeet on tehty Tag Managerin suomenkieliseen versioon. Mikäli GTM ei ole sinulle ennestään tuttu, lue aikaisempi kirjoituksemme aiheesta.

Google Tag Managerin käyttöönotto vaihe vaiheelta


Tilin määrittäminen

  • Suuntaa Google Tag Managerin sivulle. Oikeassa yläkulmassa on painike ”Start for free”. Ottaaksesi Tag Managerin käyttöön, sinulla tulee olla Google-tili. Mikäli sinulla on jo käytössäsi esimerkiksi Gmail tai Analytics, voit käyttää samoja tunnuksia kirjautuaksesi Tag Manageriin. Rekisteröidy tai kirjaudu Google-tunnuksillasi sisään, jolloin tulet Kaikki tilit -näkymään. Valitse oikeasta yläkulmasta ”Luo tili”.
  • Sinua pyydetään määrittämään ensimmäisenä Tilin nimi sekä maa, jossa yritys sijaitsee. Tilin nimi voi olla esimerkiksi yrityksesi nimi. Halutessasi voit rastittaa kohdan, jossa annat luvan jakaa tietoja anonyymisti Googlen ja muiden tahojen kanssa.
  • Seuraavassa vaiheessa pääset määrittämään tilille säilön. Säilön nimi voi olla esimerkiksi sivustosi osoite. Valitse säilön käyttöpaikaksi ”Verkko”, mikäli otat Tag Managerin käyttöön verkkosivustollesi.
  • Ennen kuin pääset käyttämään Tag Manageria, tulee sinun vielä hyväksyä käyttöehtosopimus sekä GDPR-asetusten mukaiset datan käsittelyä koskevat ehdot.

 

Seurantakoodien lisääminen

  • Kopioi näkyviin tulevat koodit ja liitä ne ohjeistuksen mukaisesti verkkosivustosi kaikille sivuille <head>- ja <body>-tageihin. Mikäli sivusi on tehty WordPressillä, teemassa voi olla valmiina erilliset kohdat seurantakoodien lisäämiseen tai voit myös hyödyntää erilaisia lisäosia. Esimerkiksi Google Tag Manager for WordPress -lisäosassa sinun tarvitsee liittää vain säilön tunnus (GTM-XXXXXXX) ottaaksesi Tag Managerin käyttöösi. Löydät säilösi tunnuksen yläpalkista Esikatsele- ja Lähetä-painikkeiden vierestä.
  • Kun Tag Managerin seurantakoodit on lisätty sivustollesi, voit aloittaa GTM:n käytön ja määrittää erilaisia tageja, niitä käynnistäviä triggereitä sekä muuttujia. Suosittelemme aloittamaan Analytics-seurannan lisäämisestä.

Kerromme myöhemmin #PuheKuplilla-blogissa, miten Google Analyticsin saa otettua käyttöön Tag Managerin avulla. Pysy kuulolla!

 

Voisimmeko auttaa yritystäsi Google-mainonnassa tai esimerkiksi Tag Managerin käyttöönotossa?

Ota rohkeasti yhteyttä – me Kuplilla autamme mielellämme!

Sanna Pyylampi

Sanna Pyylampi
Project Coordinator
Sanna on Google-mainonnan ja verkkosivujen suunnittelija, joka innostuu tuloksen tekemisestä ja muutosten aikaansaamisesta.
sanna.pyylampi@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: