Googlen hakutrendit helteestä mursuun

Mitä tehdä kesällä? Entä sateella? Näihin ja muihin mieltä askarruttaviin kysymyksiin tuo luotettavan vastauksen tietysti aina Google! Teimme jo perinteiseksi muodostuneen hakutrendien tsekkauksen tänä vuonna näin elokuun alkupuolella.

Sää vaikuttaa kesän hakutrendeihin

Helle, sadetutkat ja ilmastointilaitteet eivät ole kiinnostaneet nyt ihan yhtä paljon kuin vuosi sitten heinäkuun pitkän helleaallon tiimoilta. Samoin jäätelöitä ja uimarantoja on haettu viimevuotista vähemmän. Helteitäkin on toki tänä kesänä ollut, mutta ei aivan viimevuotiseen malliin.

Vastaavasti mitä tehdä sateella– ja tekemistä sateella -hakuja on tehty hieman viimevuotista enemmän, sillä joissain osissa maata on saatu sateitakin. Sen sijaan mitä tehdä kesällä ja kesätekemistä nousevat tasaisesti joka vuosi.

Vähemmän rajoituksia, enemmän kohtaamisia

Kokoontumisrajoitusten päättyminen näkyy kesän hakutrendeissä. Esimerkiksi festareita ja kesäteattereita haetaan nyt taas hurjan paljon enemmän kuin kahtena edellisenä vuonna. Hakumäärissä festarit ovat päässeet suunnilleen vuoden 2019 tasolle.

Vuonna 2020 moni ulkoiluun liittyvä tekeminen oli huipussaan, kun kontakteja välteltiin. Silloin mm. kansallispuistoihin liittyvät haut nousivat selvästi.

Mustikan kypsymistä on mietitty kovasti tänä vuonna heinäkuun puolivälissä, mutta ei yhtä paljon kuin huippuvuonna 2020. Vastaavat puolukkaan liittyvät haut ovat juuri nyt lähdössä nousuun. Mustikan kypsymisestä ollaan oltu joka vuosi selvästi kiinnostuneempia kuin puolukan kypsymisestä. Kenties mustikkaa kerätään enemmän tai ahkerat marjastajat näkevät puolukkatilanteen jo mustikkametsässä ollessaan, eikä sitä tarvitse enää erikseen googlettaa.

Lomakauden kiinnostavimmat aiheet

Kokonaisuudessa eniten heinä- ja elokuussa 2022 kovimmassa nousussa ovat olleet mursuihin, ralliin ja yleisurheiluun liittyvät aiheet. Mustikan kypsymiseen liittyen nousussa on ollut avainsana mustikkapiirakka. Sähkön hintaan ja kilpailutukseen liittyvät haut ovat nousussa nekin, samoin elokuun alkuun luonnollisesti liittyvät kouluaiheiset haut.

Suosituimmat hakuaiheet ja -sanat pitävät pintansa vuodenajasta riippumatta, niitä ovat tällä hetkellä esimerkiksi sää, uutisjulkaisut (iltapäivälehdet, Yle jne.) ja erilaiset verkkopalvelut (Facebook, Google-kääntäjä jne.).

Nämä aiheet ja avainsanat sekä paljon muuta voit tarkistaa Google Trends -palvelusta!

Kupli on asiantunteva ja innostava kumppani markkinointiin, tutustu palveluihimme tarkemmin!

Tiia Moilanen

Tiia Moilanen
Markkinoinnin suunnittelija
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: