Kuplin palveluvalikoima laajeni vastikään käsittämään myös graafisen suunnittelun. Mitä graafikko tekee ja kuka hänen palveluitaan tarvitsee?

Graafinen suunnittelu on visuaalista suunnittelua. Se on kuvallista viestintää, joka auttaa katsojaa tulkitsemaan viestiä. Sitä tarvitaan erilaisissa ilmoituksissa ja mainoksissa, printti- ja digijulkaisuissa, animaatioissa, logoissa, elokuvissa, opasteissa jne.

Kuvalliseen viestintään kuuluu varmasti nykyään enemmän digitaalista aineistoa, kuin painotuotteita. Monen yrityksen Facebookin taustakuvakin on graafikon huolella suunnittelema ja juuri sellainen, että se näkyy oikein kaikilla laitteilla eikä profiilikuva peitä kriittisiä kohtia missään näkymässä.

Graafikko luo koko ilmeen tai yksittäisen tuotteen

Graafikko suunnittelee usein yrityksen koko graafisen ilmeen. Logon lisäksi siis määritellään yritysilmeessä (kaikissa printti- ja digimateriaaleissa) käytettävät värit, fontit ja muut tekijät, jotka erottavat yrityksen materiaalit toisten yritysten vastaavista. Suunnittelu kannattaa antaa ammattilaisen käsiin, jotta kilpailijoista erottuminen tapahtuisi nimenomaan positiivisessa mielessä.

Yrityksen graafinen ilme vaikuttaa paljon siihen, millainen kuva teistä jää mahdollisille asiakkaille. Haluatteko kenties vaikuttaa nuorekkailta tai kokemusta omaavilta? Hersyvän iloisilta, luotettavilta tai idearikkailta? Värit ja muodot vaikuttavat näihin asioihin, toki tekojen ja sanojen ohella.

Graafikolta voi tilata tietysti myös yksittäisiä tuotteita, joka kerta ei tarvitse laittaa koko brändi-ilmettä uusiksi. Esim. meillä Kuplilla suunnitellaan mielellään vaikkapa käyntikortteja, esitteitä tai Power Point -esityspohjia. Tai jos tarvitset toimistolle tavallista fiinimmän wc-kyltin, niin sekin hoituu!

Graafikkomme Aino esittäytyy

Kuplin graafikko Aino Korpinen on kokenut tekijä alalla ja taitaa myös valokuvauksen.

Aino, millaiset työtehtävät saavat sinut innostumaan?

– Innostun erityisesti brändi-ilmeen luomisesta ja päivittämisestä. Myös kuvitusten ja infografiikan parissa työskentely innostaa ihan erityisen paljon!

Mikä olisi hyvä aloituspaketti uudelle yritykselle? Eli mitä vähintään kannattaisi antaa ammattilaisen suunniteltavaksi, jotta voisi antaa yrityksestä fiksun kuvan ulospäin?

– Ensimmäinen kuva yrityksestä muodostuu sen nettisivuista, sosiaalisen median kanavista ja logosta, joka usein toimii profiilikuvana. Mielestäni näiden päivittäminen on aivan ensimmäinen askel ajattoman ja tyylikkään yritysilmeen muodostamisessa. Jos vähintään nämä elementit ovat hyvältä näyttävässä paketissa, antaa se yrityksestä yhtenäisen ja siistin ensivaikutelman.

Lue lisää Kuplin graafisen suunnittelun palveluista ja ota yhteyttä, niin laitetaan yritysilmeenne kuplimaan!

 

Tiia Moilanen
Digital Marketing Trainee
tiia.moilanen@kupli.fi


Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: