Hae näkemääsi Google Lensin avulla

Oletko kenties joskus nähnyt kuvan mielenkiintoisesta tuotteesta ja haluaisit tietää tarkemmin mikä se on? Sen sijaan, että yrittäisit kirjoittaa Googlen hakukenttään kymmeniä erilaisia hakusanoja niin voit saada vastauksen etsimääsi helpommin pelkän kuvan perusteella. Näkemääsi on nimittäin mahdollista hakea Google Lens -sovelluksen avulla, jolloin voit välttyä aikaa vievältä hakusanojen miettimiseltä. Mutta miten Google Lens käytännössä toimii ja missä yhteyksissä sitä voi hyödyntää?

Mikä ihmeen Google Lens?

Google Lens on ollut markkinoilla jo vuodesta 2017 lähtien, ja oli pitkään vain Android-puhelimien käytössä, mutta nykyisin sovellus on saatavilla myös esimerkiksi iPhoneissa ja Chrome-selaimessa. Tarkalleen ottaen Google Lens on kuvantunnistukseen perustuva sovellus, joka käyttää kuvia tai kameraa löytääkseen osuvia tuloksia netistä ja auttaa käyttäjää tunnistamaan sekä hakemaan visuaalisesti samankaltaisia kuvia tai asiaan liittyvää sisältöä.

Lensin toimintaperiaate perustuu vertailuun eli sovellus vertaa kuvassa olevia asioita muihin kuviin ja asettaa kuvat osuvuusjärjestykseen alkuperäiseen kuvaan nähden sekä etsii muuta kuvaan liittyvää sisältöä netistä. Kuvantunnistusta voi käyttää muun muassa tekstin kääntämiseen, eläinten tunnistamiseen, paikkojen tutkimiseen ja tuotteiden löytämiseen. Jos kuvassa on esimerkiksi farkut, Lens voi näyttää lisätietoja kyseisistä farkuista tai jos sovellus tunnistaa kuvassa olevan tekstin, se voi näyttää tulokseksi tekstiin liittyvän hakutulossivun Googlessa.

Google Lens markkinoinnin näkökulmasta

Kuvitellaan tilanne, jossa yrityksen potentiaalinen asiakas hakee tiettyä tuotetta Google Lensin avulla. Tämä tuote voi olla esimerkiksi kengät, joiden kuvaa asiakas käyttää tehdessään hakua sovelluksella. Sovelluksessa on kytketty päälle ehdota samantyyppisiä tuotteita -toiminto, ja Google Lens näyttää kenkiin soveltuvia osumia. Asiakas näkee ehdotetuista kuvista samannäköiset kengät ja löytää tiensä yrityksen sivuille. Google Lens toimii näin siis myös yrityksen eduksi löydettävyyden kannalta. Laadukkaat ja monipuoliset kuvat parantavat yrityksen mahdollisuuksia löytyä Lensin hakutulosten kautta, joten kuvavalikoimaan panostaminen kannattaa.

Yhteenvetona voidaan esittää, että Google Lens -sovellus parantaa käyttäjiensä hakumahdollisuuksia, mutta helpottaa samalla myös yrityksen löydettävyyttä. Lensin algoritmeihin eivät vaikuta mainokset tai kaupalliset järjestelyt vaan sijoitukset, joten sinällään näytettävät tulokset ovat samalla viivalla, ja Lens tarjoaa kaikkein osuvimmat sekä hyödyllisimmät tulokset käyttäjiensä kannalta.

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: