Hakukoneoptimoinnista eli SEO:sta ja sen tärkeydestä puhutaan paljon, mutta mitä se konkreettisesti on ja mistä lähteä liikkeelle?

Käytännössä hakukoneoptimoinnin ideana on nostaa omat sivut hakukoneiden listauksessa mahdollisimman korkealle. Korkealle tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että kun joku tekee hakukoneessa haun, hän näkee sivustosi linkin heti ensimmäisellä tulossivulla, ja listassa mahdollisimman ylhäällä.

 

Hakukoneoptimointi (SEO) – avainsanat?

Ensimmäinen asia hakukoneoptimointia aloittaessa on löytää ne sanat, joilla toivoisit, että yrityksesi löydetään hakukoneissa. Jos sinulla on nakkikioski Töölössä, toivot tietenkin, että kun joku etsii nakkikioskia Töölössä, hän löytää sinun kioskisi ensimmäisenä. Näitä sanoja tai sanapareja kutsutaan avainsanoiksi.

Avainsanoiksi ei kannata valita pelkästään yleisimpiä sanoja, vaan ottaa joukkoon myös vähemmän suosittuja sanoja, sillä niillä on helpompi päästä nopeammin ylös hakutuloksissa verrattuna kilpaillumpiin sanoihin.

Lisäksi on hyvä miettiä tavoitteita hakukoneoptimoinnille. Miksi sitä tehdään? Minkälaista liikennettä sivustolle halutaan? Halutaanko lisää potentiaalisia asiakkaita vai lisää myyntiä verkkokauppaan?

Hakukoneoptimointia helpottamaan on luotu erilaisia työkaluja. Esimerkiksi Googlella on avainsanojen suunnittelija -työkalu, joka kertoo, kuinka paljon hakuja tietyillä sanoilla tehdään ja kuinka paljon kilpailua sanalla on. Myöhemmin syvällisemmät analyysit voivat olla tarpeen, mutta alkuun pääsee kevyemminkin.

Eli yhteenvetona: mieti avainsanoja, joilla toivoisit, että yrityksesi löydetään hakukonetuloksista ja sido ne tavoitteisiin. Käytä avainsanojen miettimisessä apuna esimerkiksi Googlen avainsanojen suunnittelijaa, niin näet, kuinka paljon hakuja sanoilla tehdään ja miten kilpailtuja ne ovat.

 

Hakukoneoptimointi – mihin niitä avainsanoja laitetaan?

Kun tiedät millä avainsanoilla toivoisit nousevasi hakukoneissa on aika alkaa hyödyntämään niitä. Mihin avainsanoja sitten kannattaa sijoittaa?

  1. Otsikot
  2. Sivun osoite
  3. Sivun kuvaus
  4. Väliotsikot
  5. Leipäteksti
  6. Kuvien alt-attribuutit

Sijoittamalla avainsanan useaan kohtaan sivulla varmistat, että hakukoneet bongaavat ne helposti. Hyvä keino hakukoneoptimoinnin parantamiseen on myös uuden sisällön tuottaminen säännöllisesti. Näin pystyt käyttämään laajemmin avainsanoja ja sivustosi pysyy myös mielenkiintoisena. Suosittelemmekin blogin aloittamista, jos et ole sitä vielä tehnyt. Tai jos blogi ei tunnu omalta, voit hyvin myös kertoa ajankohtaisista tapahtumista lyhyemmin ajankohtaista- tai uutiset-sivulla.

 

Myös muut sivuston ominaisuudet vaikuttavat

Hakukoneet eivät arvioi pelkästään hakusanoja vaan ne tarkastelevat myös sivuston muita ominaisuuksia, kuten latausnopeutta ja sitä, onko sivusto mobiilioptimoitu.

Kaikkia sisältöjä ei kannata kuitenkaan miettiä pelkästään hakukoneoptimoinnin kautta, sillä sisältö saattaa kärsiä kapeasta avainsanojen tuijottamisesta. Vaikka hakukoneoptimointi on hyvä pitää mielessä, panosta myös oikeasti kiinnostaviin aiheisiin ja sisältöihin. Parhaassa tapauksessa nämä eivät tietenkään poissulje toisiaan ja pystyt luomaan kiinnostavia sisältöjä, jotka ovat myös hakukoneoptimoituja.

 

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Tarjoamme myös sisältöstrategioita, sisältösuunnitelmia ja sisällöntuotantoa yrityksellesi. Ota yhteyttä!

Mari Orpana
Mari on markkinoinnin KTM, monitoiminainen, joka saa asioita tapahtumaan.
Hän suunnittelee, opettelee, tekee ja kokeilee aina yhtä suurella innolla, milloin
betonilamppukurssilla, ja milloin WordPressin koodinpätkiä tutkien.
mari.orpana@kupli.fi
+358 40 480 3882

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: