Hakukoneoptimointi on aina ajankohtaista

”Haluamme verkkosivuistamme minimalistiset ja tyylikkäät: paljon suuria kuvia ja vähän tekstiä”. Yllättävän moni lähtee liikkeelle näin, mutta haluaa silti verkkosivujen nousevan hakukoneiden tuloksissa ensimmäiselle sivulle. Yhtälö ei ole mahdoton, mutta erittäin hankala, sillä hakukoneet rakastavat tekstiä.

Miksi hakukoneoptimointi kannattaa?

Hakukoneiden rinnalle on tulossa tekoäly, joka antaa vastaa kysymyksiin ohjaamatta kysyjää millekään verkkosivulle. Myös Googlen hakukone on jo pitkään nostanut hakutulosten kärkeen eri verkkosivustojen suosituimpia ratkaisuja ongelmiin ilman, että itse sivustolla tarvitsisi vierailla. Kannattaako hakukoneoptimointi siis enää jatkossa lainkaan? Kyllä kannattaa.

Hakukoneen, tekoälytyökalun tai minkä tahansa tulevaisuuden ratkaisun käyttäjä tulee tarvitsemaan edelleen tietoa siitä, miltä sivustolta hän voi tilata juhlamekkoja mittatilaustyönä, miltä yritykseltä ostaa uuden toiminnanohjausjärjestelmän, mistä varata ajan lähiseudun eläinlääkärille jne. Mikään hakupalvelu ei voi näitä asioita tietää, jollette kerro asiaa selkeästi verkkosivuillanne.

Mikä tahansa teksti ei hakukoneille kelpaa. Enää eivät toimi 90-luvun kikat, joilla verkkosivuille piilotettiin taustan väristä tai erittäin pienellä fontilla kirjoitettua tekstiä hakukoneiden löydettäväksi. Googlen ja muiden hakukoneiden algoritmi nimittäin tunnistaa, minkä sivuston sisältö vastaa oikeasti hakuja tekevän tarpeisiin eli kertoo oikeista asioista sekä on helposti luettavaa ja löydettävää. Se tunnistaa myös helppokäyttöiset sivustot, jotka latautuvat nopeasti ja ovat navigaatioltaan selkeitä.

Millainen teksti on hakukoneoptimoitua?

Hakukoneoptimoitu teksti on hakukoneiden helposti löydettävissä ja algoritmit sekä tekoäly erottavat siitä selvästi, mihin ongelmiin tarjoatte ratkaisuja. Algoritmi osaa lukea sivustoanne parhaiten, jos sen rakenne on selkeä ja käsittelemänne asiat ovat löydettävissä jo alasivujen otsikkotasolta.

Optimointi ja oikeat avainsanat kannattaa siis ottaa huomioon jo sivuston rakennusvaiheessa, kun alasivuille määritellään nimiä ja url-osoitteita. Verkkosivuprojektin alkupuolen tärkeä osa onkin avainsanatutkimus, jolla selvitetään, mitä hakusanoja potentiaaliset asiakkaanne todellisuudessa käyttävät

Otsikkotason lisäksi optimointi on ehdottomasti otettava huomioon varsinaisessa leipätekstissä sekä monessa muussa sijainnissa, kuten kuvien alt-kuvauksissa. Sekä avainsanatutkimuksen että varsinaisen optimoinnin osalta on aina parasta kääntyä ammattilaisen puoleen!

Asiakaslähtöisyydellä parhaisiin tuloksiin

Sekä avainsanoja hakiessa että sivuston sisältöjä miettiessä on ehdotonta asettua asiakkaan housuihin: hakeeko hän verkosta IT-ratkaisuja vaiko tarvitsemaansa tuotetta tai palvelua, kuten toiminnanohjausjärjestelmää? Todennäköisemmin jälkimmäistä. Keskity siis tarjoamaan asiakkaalle sitä, mitä hän tarvitsee.

Oma yrityskin on toki esiteltävä. Sekä sen että potentiaalisten asiakkaiden kysymyksiin vastaamisen voi tehdä tyylikkäästi. Siihen kuitenkin tarvitaan upeiden visujen lisäksi sanoja, joiden on oltava oikeanlaisia, ja joita on oltava tarpeeksi.

Me Kuplilla taidamme sekä uusien että jo olemassa olevien sivustojen hakukoneoptimoinnin. Tutustu tarkemmin ja ota yhteyttä niin katsotaan, miten voisimme auttaa juuri teitä!

Tiia Moilanen

Tiia Moilanen
Markkinoinnin suunnittelija
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: