Bloggaamalla Google-näkyvyys nousuun

Saatat törmätä yritysten sivuilla välillä Blogi-, Ajankohtaista- tai Uutiset-osioihin. Näissä osioissa yritykset esimerkiksi viestivät ajankohtaisista aiheista ja jakavat tietoa ja vinkkejä alasta. Tiedon jakamisen ja asiantuntijuuden nostamisen lisäksi säännöllisen kirjoittamisen syynä on myös monesti hakukoneoptimointi. Mutta miten Google-näkyvyys ja bloggaaminen liittyvät toisiinsa?

Googlea kiinnostaa sisällöt, linkitykset ja sosiaalinen media

Google ottaa huomioon hakutuloksia järjestäessään karkeasti jaettuna kolme asiaa: sisältö, linkitykset ja sosiaalinen media. Blogia pitämällä pystyt vastamaan jokaiseen näistä osa-alueista ja herättämään Googlen kiinnostuksen sivustoosi ja ajan mittaan hivuttautumaan hakutuloksissa korkeammille sijoituksille.

Sisällöt

Google suosii sivustoja, jotka elävät ja muuttuvat. Blogia pitämällä sivustollesi ilmestyy jatkuvasti uutta asiaa ja optimoimalla tekstisi eri hakusanoille, sinulla on mahdollisuus nousta esiin monessa eri haussa.

Sosiaalinen media

Google ottaa huomioon myös suosion sosiaalisessa mediassa. Sisältöjen jakaminen vaikuttaa hakutuloksiin, ja mikä sopisikaan paremmin jaettavaksi verkkosivuillasi kuin mielenkiintoiset blogikirjoitukset. Jakojen saamiseksi on tietysti panostettava teksteihin sisällöllisesti ja tehtävä jakaminen helpoksi näkyvien painikkeiden avulla. Samalla saat tietysti myös lisää kävijöitä sivustollesi ja näkyvyyttä yrityksellesi.

Linkitykset

Linkitys on osa Googlen algoritmia. Google näkee sivullesi johtavat ulkoiset linkit ikään kuin ääninä sivustollesi ja hilaa näin sivustoasi ylemmäs hakutuloksissa. Ulkoisella linkillä tarkoitetaan toiselle sivustolle laitettua linkkiä, joka johtaa omille sivuillesi. Jos tuotat puhuttelevia sisältöjä, muut linkittävät blogitekstejäsi omille sivuilleen ja kerrytät näin tärkeää arvoa Googlen silmissä. Sisäiset linkit eivät ole aivan yhtä tehokkaita, mutta niilläkin on merkitystä.

Google-näkyvyys saavutetaan pitkäjänteisellä työskentelyllä

Hakukoneoptimointi blogin avulla perustuu ehdottomasti systemaattisuuteen. Kirjoittelemalla yhden kirjoituksen siellä ja yhden täällä, et varmasti huomaa kehitystä hakukonenäkyvyydessäsi. Tuloksia blogin pitämisestä voi alkaa nähdä yleensä puolen vuoden rajapyykin kohdalla – blogin pitäminen ei siis ole taikatemppu vaan pitkäjänteistä työtä, josta kärsivälliset varmasti palkitaan.

Blogia ei kannata pitää vain puhtaasti hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Se on loistava tapa myös osoittaa asiantuntijuutta ja sitouttaa asiakkaita tarjoamalla heille mielekkäitä sisältöjä ja vastauksia kysymyksiin. Suunnittele sisältösi aina kohdeyleisö edellä ja mieti, millä hakusanoille he ehkä hakisivat tietoa. Blogitekstien käytännön optimoinnissa auttaa WordPress-sivustoilla Yoast SEO -lisäosa, jonka käytöstä kirjoitimme aikaisemmin. Käy kurkkaamassa!

Kiinnostuitko blogin tarjoamista mahdollisuuksista? Ota yhteyttä, niin kerromme lisää hakukoneoptimoidun blogin tuottamisesta.

 

Päivi Ruokolainen
Junior Copywriter
Päivi on Kuplin Junior Copywriter,
joka tuottaa eloisaa sisältöä ja on parhaimmillaan
sanallisten tehtävien äärellä.

paivi.ruokolainen@kupli.fi
+358 40 768 6496

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


 

By |2018-06-13T14:27:57+00:0013.06.2018|Hakukoneoptimointi, Yritysblogi|

Leave A Comment