Hashtagien käyttö tulee joiltakuilta kuin luonnostaan, toisten sitä täytyy harjoitella. Somessa hashtag toimii kuin hakusana. Sen avulla voit sekä lisätä julkaisusi näkyvyyttä että hakea itse tiettyyn aihepiiriin liittyvää materiaalia.

Hashtag on saanut nimensä tunnisteen eteen liitettävästä risuaidasta eli #-merkistä, joka on englanniksi hashtag. Kun sen laittaa sanan eteen esim. Instagramissa tai Facebookissa, tekee järjestelmä sanasta automaattisesti linkin, jota klikkaamalla näkee muita samasta aiheesta julkaistuja julkaisuja.

Hashtagien käyttö – julkiset ja yksityiset profiilit

Organisaatioiden tilit ja profiilit ovat usein julkisia, tällöin hashtagillä merkityt julkaisut löytyvät kanavan hakutoiminnoilla. Kussakin kanavassa voit siis nähdä vain julkiset tai sinun kontaktiesi sellaiset julkaisut, joiden näkemiseen olet oikeutettu.

Löydettävyys kannattaa muistaa myös omien julkaisujen hashtageja kirjoittaessa. Julkaisusi löytämiseen tarkoitetut hashtagit ovat melko turhia, jos tilisi tai kyseinen julkaisusi ei ole julkinen eli kaikille verkonkäyttäjille näkyvä. Toki aihetunnisteita voi tällöin käyttää hyvin vain tekstin tyylittelyyn ja fiilistelyyn.

Julkaisun julkisuus kannattaa ottaa huomioon organisaation työntekijä- ja brändilähettiläiden ohjeistuksessa, mutta myös kilpailuja järjestettäessä. Jos kilpailu perustuu julkaisun tekemiseen ja tietyn hashtagin lisäämiseen, lisää kilpailusääntöihin merkintä siitä, että julkaisun on oltava julkinen tai siitä on esim. lähetettävä kuvakaappaus sinulle yksityisviestillä.

Hashtagien kieli

Hashtagien kieli kannattaa valita itse julkaisun ja tavoiteltavan yleisön käyttämän kielen mukaisesti. Jos kirjoitat suomenkielisen päivityksen ja haluat sen leviävän mahdollisimman laajalle nimenomaan Suomessa, kannattaa hashtagit tehdä suomeksi. Julkaisulle voi toki saada suuren yleisön suosituilla englanninkielisillä tunnisteilla, mutta sillä ei varsinaisesti ole merkitystä oman liiketoimintasi kannalta.

Suomalaisten sanojen ääkköset eli skandit toimivat hashtageissa oikein hyvin, älä siis turhaan jätä niitä pois. Twitter ehdottaa usein ä:n korvaamista ae-yhdistelmällä jne., näissä tapauksissa päivitykset löytyvät samalla tavoin kirjoitustavasta huolimatta. Isot ja pienet kirjaimet eivät ole merkityksellisiä haun kannalta, yleensä kaiken voi huoletta kirjoittaa pienellä.

Käytä hashtageja vaihtelevasti

Käytä hashtageja vaihdellen niin, että samassa julkaisussa on sekä omia että vaihtelevasti oman alan ja yleisiä hakusanoja. Uusia löytää parhaiten saman alan julkaisuja tai eri teemoja seuraamalla.

Omat hashtagit voivat olla yrityksesi ja tuotteesi nimiä. Lisäksi voi miettiä, millä sanoilla sinä itse lähtisit hakemaan verkosta aiheeseen liittyviä julkaisuja. Jos myyt vaatteita, voisivat sopivia hakusanoja olla #vaatteet ja #muoti. Vielä voi tarkentaa, esim. #lastenvaatteet #kesävaatteet #mekko #paita.

Yleisemmillä hakusanoilla voi kasvattaa tilin ja tuotteen tunnettuutta. Jos myydään lastenvaatteita, voisi hyvä aihetunniste olla #lapset, kesävaatteita myydessä #kesä #helle #aurinko. Entä voisiko kuvan sisällöstä keksiä vielä jonkin hashtagin? Jos se on selvästi esim. otettu ulkomailla, lisää vaikkapa #matkailu. Jos toimintasi on paikallista, lisää ainakin välillä mukaan paikkakunnan ja kaupunginosan hashtag. Tällaisilla yleisillä hakusanoilla tehdään paljon julkaisuja, mutta niillä on myös paljon selailijoita.

Jos osallistut tapahtumaan, ota selville sen virallinen hashtag. Myös tapahtuman järjestäjän kannattaa muistaa ilmoittaa yhteinen tunniste jokaisessa mahdollisessa paikassa: printtimateriaaleissa, diasarjoissa, infosähköposteissa jne.

Jatketaan aiheen käsittelyä vielä toisessa postauksessa. Silloin pohditaan mm. hashtagien käyttöä eri somekanavissa.

Jos kaipaat neuvoja yrityksen sosiaalisen median tai digimarkkinoinnin suunnitteluun, ota yhteys Kuplin asiantuntijoihin!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: