Miksi hashtageja näkyy niin vähän Facebookissa? Mitä kannattaa ottaa huomioon yrityksen tai tuotteen hashtagia valittaessa? Edellisessä hashtageihin liittyvässä postauksessa käytiin läpi aihetunnisteiden käyttöä yleisesti. Nyt perehdytään tarkemmin käytön kanavakohtaisiin eroihin ja hashtagin valintaan.

Instagram ja Twitter

Twitterissä ja Instagramissa hashtagit ovat olleet erottamaton osa julkaisuja jo alusta alkaen. Siksi niiden käyttö onkin luonnollisinta ja yleisintä juuri näissä kanavissa.

Twitterissä julkaisuun ei yleensä tekstitilan rajoituksen vuoksi mahdu kovinkaan monta aihetunnistetta. Siksi monet upottavatkin niitä varsinaisen päivityksen sekaan, kuten ”Kupli ja #markkinointi sopivat yhteen”. Jos sanaa tarvitsee taivuttaa, voi sen perään laittaa jonkin välimerkin, jonka jälkeen taivutuspääte tulee, esim. #markkinointi’in, #markkinointi:ssa. Aivan kielioppisääntöjen mukaan ei siis tarvitse hätätapauksessa mennä. Kun tunnisteiden määrä on rajattu, kannattaa niissä pysyä melko yleisellä tasolla.

Välimerkki tai välilyönti siis katkaisee yleensä hashtagin kaikissa kanavissa, poikkeuksena on _ eli alaviiva.

Instagramissa yhden sivujulkaisun maksimimäärä hashtageille on 30. Se on jo paljon, kaikkia mahdollisia ”häsiä” ei tarvitse käyttää. Varsinkin Instagramissa sanotaan hashtagien vaihtelevuudella olevan merkitystä näkyvyyden kannalta, ei siis kannata käyttää jokaisessa julkaisussa samoja.

Instassa hashtageja voi käyttää sekä sivujulkaisuissa että storeissa.

Facebookissa ja LinkedInissä hillitymmin

Hashtagit ovat tulleet Facebookiin ja LinkedIniin paljon myöhemmin, kuin Instagramiin ja Twitteriin. Ne eivät olekaan oikein juurtuneet laajaan käyttöön näissä kanavissa.

Facebookin algoritmi rankaisee huhujen mukaan liian ahkerasta aihetunnisteiden käytöstä. Pari-kolme on ilmeisesti vielä ok. Facebookissa hakutoiminto löytää tietyn aihepiirin julkaisut ilman hashtagiakin, joten ne voi huoletta jättää kokonaan pois, jos oikeat sanat muuten mainitaan julkaisussasi.

Jos teet jakoja Instagramista suoraan Facebook-sivullesi, voit poistaa ylimääräiset tai kaikki hashtagit ennen jakoa. Tällöin on julkaistava kuva ensin Instagramissa ja jaettava se vasta tämän jälkeen Facebookiin (klikkaa julkaisun oikeassa ylälaidassa olevia kolmea pistettä ja valitse ’jaa’). Tekstin muokkaus ei onnistu silloin, jos julkaiset molemmat samalla hetkellä.

LinkedInissä hashtagit ovat olleet käytössä lyhyimmän aikaa. Monet suomalaisetkin kirjoittavat kanavassa englanniksi ja järjestelmä itse ehdottaa julkaisijalle englanninkielisiä hashtageja. Linkkariin annamme saman neuvon, kuin muihinkin kanaviin: hashtagien kieli kannattaa valita julkaisun ja tavoiteltavan yleisön kielen mukaan.

Toinenkin vanha hyvä neuvo pätee tässä: muiden julkaisuja seuraamalla opit, miten kussakin kanavassa hashtageja käytetään. Ole siis tarkkana!

Hashtagit näkyviin profiiliin

Yrityksen tilin löydettävyyttä voi parantaa lisäämällä profiilikuvaukseen oman alan tärkeimmät hashtagit. Myös yrityksen oman tunnisteen lisääminen kannattaa, varsinkin jos se jotenkin poikkeaa yrityksesi tai tilisi nimestä ja haluat seuraajiesikin käyttävän juuri sitä teistä julkaistessaan. Toimivien hashtagien lisääminen profiilikuvaukseen onnistuu ainakin Twitterissä ja Instagramissa.

Oman hashtagin valinta

Oman hashtagin kannattaa olla melko lyhyt ja yksinkertainen, jotta se olisi helppo muistaa ja se mahtuisi myös lyhyeen Twitter-päivitykseen. Hyvä häsä on oikea sana. Vältä hankalia lyhenteitä, joista ei voi arvata ilman taustatietoja, mitä ne tarkoittavat.

Omalle tuotteelle, palvelulle tai kampanjalle voi valita erillisen hashtagin yrityksen vakituisten tunnisteiden lisäksi. Uuden hashtagin valinta kannattaa aina aloittaa tarkistamalla, ettei sama ole jo käytössä muualla. Tämä käy somekanavien hakupalveluiden avulla.

Jos huomaat, että yrityksesi tai tuotteesi hashtag on jo toisessa käytössä, kannattaa keksiä siitä jokin toinen muoto. Esimerkiksi Kupli on myös intialaisen kaupungin nimi, emmekä tahdo omien julkaisujemme hukkuvan siellä tehtyjen postausten joukkoon, joten käytämme itse tunnisteena vielä kuplivampaa #kuplilla-häsää.

Kampanjahashtagin avulla voit sitouttaa vaikkapa tapahtumasi osanottajat somettamaan tapahtumastasi tai asiakkaasi julkaisemaan päivityksiä hankkimastaan tuotteesta. Pieni kilpailu ja palkinto voivat innostaa entistä suurempaan julkaisuaaltoon.

Kamppailetko oikeiden hashtagien valinnan tai suurempien digimarkkinoinnin ongelmien kanssa?
Ota yhteys Kupliin!

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: