Kesällä ajatellaan eri asioita kuin talvella. Myös hakukoneista haetaan loma-aikaan kaikkea muuta kuin tavallisia työhön ja arkeen liittyviä juttuja. Kesän 2021 harvinainen helleputki sekä vielä voimassa olevat rajoitustoimet vaikuttavat tietysti osaltaan hakuihin. Katsoimme, mihin suuntiin trendikäyrät juuri nyt osoittavat!

Hellettä ja sateen odotusta

Sääennusteita Googlesta haetaan melko tasaisesti vuoden ympäri, mutta kesäloma-aikaan ne luonnollisesti kiinnostavat useammin kuin muina vuodenaikoina. Tänä kesänä hakuja on kuitenkin tehty vielä tavallistakin enemmän. Myös ’sadetutka’-haku on trendannut sekä tänä että viime kesänä huomattavasti edeltäviä vuosia voimakkaammin.

Helteeseen ja helleaaltoon liittyvät haut ovat myös nyt kasvussa. Viiden vuoden hakuhistorian aikana vain kesällä 2018 on tehty enemmän hakuja avainsanalla ’helle’ kuin nyt. Vuonna 2018 on haettu myös ’ilmastointilaitetta’ tätä kesää enemmän, tänä vuonna tosin haut näyttävät jakautuvan pidemmälle aikavälille.

Tietenkin jäätelöön liittyviä hakuja tehdään nyt paljon! Trendaavien avainsanojen joukossa on tiettyjä jäätelövalmistajia ja -merkkejä, mutta myös erikoisruokavaliot näkyvät, sillä esimerkiksi vegaanisia jäätelöitä etsitään paljon.

Piknikpaikkoihin, uimarantoihin ja kotimaan kesälomakohteisiin liittyvät hakutermit ovat nyt luonnollisesti suosittuja.

Vanhan normaalin paluun odottelua

Pandemia-ajan kurimuksen keskellä on näkyvissä valoa tunnelin päässä, mikä vaikuttaa tietenkin siihen, mikä hakukoneissa kiinnostaa. Etätyöhön liittyvät haut ovat olleet suosittuja jo puolentoista vuoden ajan. Hakuja tehdään vieläkin yllättävän paljon, viime vuoden heinäkuusta ei olla jäämässä jälkeen kovinkaan paljoa.

Avainsanalla ’festarit’ tehdään tällä hetkellä toiveikkaina jonkin verran enemmän hakuja vuodentakaiseen tilanteeseen verrattuna, mutta luonnollisesti ollaan kuitenkin vielä kaukana pandemiaa edeltäneestä ajasta. Koronarajoituksetkin kiinnostavat paljon viime kesää enemmän. Rokotteista haettiin paljon tietoa tämän vuoden kevään ja alkukesän aikana, mutta heinäkuussa hakumäärät ovat selvästi tippuneet.

Mistä meillä Kuplilla tiedetään nämä asiat? No Google Trends -palvelustapa tietenkin! Hakutrendeistä on hyvä pysyä kärryillä varsinkin silloin, jos haluaa houkutella hakukoneiden käyttäjiä omille verkkosivuilleen joko orgaanisen tai maksetun näkyvyyden kautta. Silloin tutkitaan trendit sekä asiakkaidenne oikeasti käyttämät hakusanat eri työkaluilla, joista yksi hyvä on Googlen Avainsanojen suunnittelija.

Kupli taitaa sekä Google-mainonnan että hakukoneoptimoitujen verkkosivusisältöjen tuotannon. Ota yhteyttä, niin käydään läpi, millaista yhteistyötä voisimme tehdä teidän näkyvyytenne parantamiseksi!

Tiia Moilanen

Tiia Moilanen
Digital Marketing Coordinator
tiia.moilanen@kupli.fi

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi: