Kuinka hyödyntää Snapchatia yrityksen markkinoinnissa?

Kaikki tuntevat Snapchatin, joka on yksi maailman käytetyimmistä sosiaalisen median kanavista, mutta miten sitä oikeastaan voidaan käyttää yrityksen markkinointivälineenä?

Snapchat soveltuu parhaiten kuluttajabrändien markkinoimiseen nuorille kohderyhmille, sillä etenkin nuoret ovat ottaneet sovelluksen omakseen. Snapchatin ideana on se, että käyttäjältä toiselle lähetettyjä kuvia voi katsoa maksimissaan vain 10 sekunnin ajan. MyStory-puolella, johon käyttäjä voi lisätä kuvia sekä videoita, ja joita seuraajat voivat katsoa, tarinat kuitenkin pysyvät nähtävillä 24 tuntia. Snapchat on siis erittäin reaaliaikainen kanava, koska kaikki sisältö poistuu vuorokauden sisällä. Sen takia monet käyttäjät ovat erityisen sitoutuneita siihen, koska sisältöä on oltava katsomassa vähintään sen 24 tunnin välein, tai saattaa missata jotakin – muista somekanavista päivitykset kun voi selata myöhemminkin.

Hyödynnä Snapchatia yrityksen omalla tilillä

Snapchatia voidaan hyödyntää markkinoinnissa käytännössä kahdella tapaa. Ensimmäinen tapa on se, että yritys itse tekee tilin ja yrittää hankkia seuraajakseen kohderyhmäänsä, joille luo mielenkiintoista ja sitouttavaa sisältöä. Tällöin yritys voi tarjota esimerkiksi alekoodeja, jotka ovat saatavilla vain 24 tunnin ajan. Kun seuraaja tietää mahdollisuuden alekoodeihin, joista voisi olla kiinnostunut, hän luultavasti seuraakin säännöllisesti yrityksen tarinaa.

Snapchatia kannattaa hyödyntää sellaisen materiaalin tarjoamiseen, jota käyttäjä ei muista kanavista saa. Yritys voi esimerkiksi antaa maistiaisia yrityksen tulevista jutuista, joista ei kerrota missään muualla. Tällöin Snapchat voi tarjota lisäarvoa yrityksestä tai brändistä kiinnostuneelle seuraajalle ja antaa syyn seurata kanavaa. Tällaisen ”vain Snapchatissa” -materiaalin olemassaolon voi toki kommunikoida muissa kanavissa, jotta seuraajat saadaan ohjattua Snapchatiin kiinnostavan sisällön perässä. Myös erilaisten kilpailujen järjestäminen on hyvä tapa saada seuraajat sitoutettua ja ”kulissien takana” -materiaalien tarjoaminen voi myös kiinnostaa seuraajia.

Vaikuttajamarkkinointi Snapchatissa

Omalla tilillä sisällön luomisen lisäksi yritys voi Snapchatissa hyödyntää niin kutsuttua vaikuttajamarkkinointia, eli tehdä yhteistyötä jonkun Snapchat-julkkiksen kanssa, jolla on suuri määrä yrityksen kannalta relevantteja seuraajia. Tällöin tuote tai palvelu esitellään vaikuttajan kautta ja viesti tavoittaa näin ollen kohderyhmät. Tällöin yrityksen on toki tiedettävä tarkkaan, että vaikuttajan seuraajat ovat yrityksen kohderyhmää, jotta yritys osaa valita oikeat vaikuttajat yhteistyöhön.

Sopiiko Snapchat yrityksellesi?

Ennen kuin menet yrityksenä Snapchatiin, kannattaa pohtia tarkkaan, onko yrityksesi liiketoiminta sellaista, että Snapchatia kannattaa hyödyntää. Voitko tarjota esimerkiksi eksklusiivisia alennuksia ja kiinnostavaa ”kulissien takana” -sisältöä, jota potentiaaliset asiakkaasi eivät muualla näe? Snapchatin käyttö vaatii aikaa, eli jos lisäarvon tuottamista asiakkaalle ei tässä kanavassa koe juuri olevan, on turha ottaa väkisin ylimääräistä somekanavaa haltuunsa. Jos päätät yrityksenä mennä Snapchatiin, muistathan ainakin reagoida seuraajiesi lähettämiin snappeihin ja hyödyntää vuorovaikutusta!

Me Kuplilla räätälöimme markkinointistrategioita jokaisen yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin. Markkinointistrategioiden suunnittelun ja implementoinnin ohella tarjoamme sisältömarkkinointia, some-mainontaa ja verkkosivuja sekä niiden päivityspalveluja. Tarjoamme myös sisältöstrategioita, sisältösuunnitelmia ja sisällöntuotantoa yrityksellesi. Ota yhteyttä!

Suvi Asikainen
Lead Marketing Strategist, Founder
Suvi on yritysviestinnän KTM, joka kadottaa liian usein ajantajun
sosiaalisessa mediassa seikkaillessaan ja suunnittelee romaaniinsa
kohtauksia tosielämästä inspiroituneena
.
suvi.asikainen@kupli.fi
+358 40 584 6080

Tilaa kooste kuukauden parhaista blogiteksteistä suoraan sähköpostiisi:


Tilaa Kuplin uutiskirje suoraan sähköpostiisi: